کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

درباره ی آسپیرین

آسپیرین یا استیل سالیسیک اسید در اثر استیله شدن سالیسیک اسید در مجاورت سولفوریک اسید بدست می آید. معادله ی واکنش بصورت زیر می باشد:

H2SO4
OH-C6H4-COOH + (CCH3CO)2O ---> OCOH3-C6H4-COOH + CH3COOH

روش کار به این صورت است که 5 گرم سالیسیک اسید خشک و 5/7 گرم استیک انیدرید را در یک فلاسک مخروطی کوچک قرار دهید، 3 قطره سولفوریک اسید غلیظ افزوده و فلاسک را تکان دهید تا کاملاً پر شود. روی حمام بخار آب با دمای حدود 50 الی 60 درجه به مدت 15 دقیقه همراه با همزدن به وسیله ی دماسنج گرم کنید. مخلوط را بگذارید خنک شود و گاهگاهی به هم بزنید. 75 میلی لیتر آب به ان افزوده ، خوب به هم بزنید و به کمک قیف بوخنر صاف کنید. 


آسپیرین یا استیل سالیسیک اسید ناخالص را از مخلوطی به حجمهای مساوی از استیک اسید و آب دوباره متبلور کنید تا آسپرین خالص بدست آید.

خواص آسپیرین:
آسپرین جزئی از خانواده مواد شیمیایی بنام سالیسیلات می باشد. بقراط پدر علم پزشکی خواص پودر تلخی را که درد را تسکین داده و تب را کاهش می داد، بیان داشت. در سالهای 1700 دانشمند دیگری درباره خواص پوست درخت بید در درمان تب و کاهش درد مطالبی را بیان داشت. با کمی واکنشهای شیمیایی دانشمندان دریافتند که بخشی از پوست درخت بید که تلختر بوده و برای درمان تب و درد خوب می باشد ماده شیمیایی است که بعنوان سالیسین یا جوهر بید شناخته شده است. این ماده شیمیایی بعد از مصرف می تواند به ماده شیمیایی دیگری بنام اسید سالیسیک تبدیل گردد. تنها مشکل در این بود که با مصرف دوز بالای این ماده شیمیایی ناراحتی معده شدیدی برای مصرف کننده بوجود می آمد. با توجه به اینکه اسید سالیسیک ممکن است به خاطر خاصیت اسیدی ایجاد ناراحتی کند، ترکیبات موجود از طریق یک سری واکنشهای شیمیایی که یک بخش اسیدی را با گروه ACETYL پوشش می داد، تبدیل به اسید استیل سالیسیک شد.یعنی (ASA) نه تنها سبب کاهش تب می شد و درد و ورم را بهبود می بخشید بلکه برای معده نیز ایجاد ناراحتی نمی نمود و بهتر از اسید سالیسیلات عمل می کرد. در سال 1899 دانشمند دیگری نام آنرا آسپیرین نهاد. زمانیکه آسپیرین مصرف می کنید یا در معده یا در روده کوچک حل گشته از آنجا جذب بدن گشته سپس وارد جریان خون می شود و در کل بدن توزیع و پخش می گردد. اگر چه در همه جای بدن وجوددارداما فقط در جایی که پروستا گلاندین (انواع اسیدهای چرب موجود در بدن) ساخته می شود اثر می کند. کل این مراحل چهار تا شش ساعت بطول می انجامد که در اینجاست نیاز به مصرف آسپیرین دیگری پیدا می کنید.

چند رشته مطالعات تازه نشان می دهد که آسپیرین می تواند در برابر سرطان دهان، حلق و مری و همچنین روده از بدن محافظت کند.

از یک سو محققان ایتالیایی می گویند که مصرف مرتب آسپیرین برای مدت پنج سال خطر ابتلا به سرطان دهان، حلق و مری را به میزان دو سوم کاهش می دهد و دو گروه دیگر در آمریکا از تاثیر مثبت آسپیرین در پیشگیری از سرطان روده خبر می دهند.
این یافته ها بر شواهد قبلی که نشان می دهد آسپیرین یک داروی معجزه آساست می افزاید.

مطالعات قبلی نشان داده است که این قرص، که بیش از یک قرن پیش ساخته شد، می تواند به پیشگیری از سرطان ریه کمک کند.

اکثر مردم این دارو را برای تسکین درد به کار می برند، اما استفاده از آن برای حفاظت در برابر بیماری های قلبی و حتی آرتروز نیز رایج است.

برای دیدن ساختار و خواص آسپیرین می توانید به سایت زیر مراجعه بفرمایید:
 


http://en.wikipedia.org/wiki/Aspirin

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد