کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

درباره نفت

تاریخچه نفتصنعت نفت در جهان تاریخی بسیار کهن دارد وقدیمیترین تمدنی که تا به حال شناخته شده در درههای نیل ؛دجله و فرات و در چین بوده است. اسناد تاریخی و کاوشهای باستان شناسی نشان می دهد که مردم مزبور از کهنترین روزگاران نفت را می شناختند.چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم دجله و فرات قیر را به عنوان ملاط ساختمانها به کار میبردند.در ایران کاوشهای باستان شناسی معلوم داشته که ساکنین کشور ما از 5 تا 6 هزار سال پیش قیر را به عنوان ملاط در ساختمان و یا برای نصب و بهم چسباندن جواهرات و ظروف سفالین و اندود کردن کشتیها بکار میبردند.


امروزه بزرگترین منابع نفتی جهان در خاورمیانه ؛ایالات متحده امریکا؛ آفریقای شمالی و روسیه است. اولین چاه نفت در دنیا در شهر پنسیلوانیا بنام تیستوسوپل امریکا توسط شخصی به نام ادوین دریک در سال 1859 حفر شد.عمیقترین چاه در دنیا چاهی در لویزینای امریکاست که 6500 متر عمق دارد.
در سال 1908 نفت در خاورمیانه برای اولین بار در ایران و در شهر مسجد سلیمان کشف شد و بعد از آن در دیگر کشورهای خاور میانه نفت کشف شد

تئوری پیدایش نفت
تئوریهای مختلفی نسبت به پیدایش نفت و گاز طبیعی وجود دارد و بطور دقیق نمیتوان گفت منشا موادی که نفت رابوجودآورده چه بوده است امادو نظریه ای که بیشترازهمه عمومیت داردعبارتنداز :
1:پیدایش نفت معدنی یا غیر عالی: پیدایش نفت به طریق معدنی ترکیب هیدروژن و کربن تحت فشار و درجه حرارت موجود در اعماق زمین است.
2:پیدایش نفت به طریق آلی: در اثر به وجود آمدن هیدروژن و کربن حاصل از گیاهان و حیوانات در دریاها بخصوص حیوانات ریز ذره بینی بنام پلانکتون و پس از یکسری فعل و انفعالات شیمیایی نفت تشکیل شده است.
میدانید که تئوری آلی بیشتر مورد قبول دانشمندان است زیرا دلایل و شواهد نشان میدهد که در جاییکه مخازن نفتی وجود دارد بیشتر زمینهایی هستند که زمانی دریا بوده اند.


از لحاظ شیمیایی نفت مرکب از دو عنصر کربن و هیدروژن بصورت خالص گازی است سبک و آتشگیر. نفت از جهتی خالص و از جهتی مرکب است.بدان جهت خالص است که ترکیبی از هیدروکربونهای گوناگون است و ساختمان ملکولها به واسطه کم و زیاد شدن تعداد اتمها یکی از دو عنصر مذکور با هم متفاوت است و این بر حسب ترکیب ملکولهای اتمهای کربن است.


مخزن زیر زمینی گاز و نفت
بطور کلی برای بوجود آمدن یک مخزن نفت باید عوامل زیر موجود باشد:


1:مبدا هیدروژن و کربن که از گیاهان و حیوانات زمینی و دریایی مدفون شده در زیر گل و لای در مکانی که زمانی دریا بوده.
2:شرایطی بوجود بیاید تا این نباتات و حیوانات تجزیه شده و هیدروژن وکربن حاصل از آن با هم ترکیب شوند و نفت و گاز طبیعی را بوجود بیاورند
3:سنگهای متخلخل وجود داشته باشد تا هیدروکربن بتواند از جائیکه تشکیل شده حرکت (مهاجرت) کند.
4:طبقه غیر قابل نفوذی وجود داشته باشد تا از حرکت بیشتر هیدروکربن جلوگیری کند (cap rock) و آنرا بصورت جمع آوری شده در مخازن نفتی نگهدارد.

تقریبا در تمام منابع نفتی مقداری گاز در نفت بصورت حل شده وجود دارد که سبب ذخیره سازی انرژی گاز بصورت انرژی پتانسیل است و در هنگام بهره برداری سبب می شود که نفت به همراه گاز به سطح زمین انتقال یابد.

در بعضی مواقع مقدار این گاز آنقدر زیاد است که ضمن آنکه مقداری در نفت حل شده مقدار زیادی بطور گاز آزاد در بالای نفت با فشار زیاد جمع میشود که اصطلاحا کلاهک گاز( (gas cap گویند و بهره برداری نفت با آن خیلی بیشتر از راندن توسط گاز حل شده به تنهایی است.(gas cap drive ).

2- از انبوه زباله انرژی های دیگرتولید می کنند؟ بله تبدیل زباله و ضایعات کشاورزی و دامی و فضولات دامی و انسانی به انرژی را زیست توده می گویند. از همه اینها می توان گاز به دست آورد و از گاز برق تولید کرد.
یکی از روش ها تبدل زباله به انرژی الکتریکی است که در کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن در حال انجام است. در کشور ما نیاز به فرهنگ سازی داریم تا بتوانیم از زباله ها انرژی الکتریکی تهیه کنیم. زباله باید به شکل فنی دفن بشود و شیرابه آن کنترل شود تا گاز حاصل از آن را بتوان به الکتریسیته تبدیل کرد.
در حال حاضر در مشهد و شیراز این کار در حال انجام است. در مشهد ۶۰۰ کیلووات از گاز زباله انرژی الکتریکی تولید می شود.
 

در شیراز هم یک مگاوات برق از این روش در حال تولید است.
● پس از این که زباله ها را دفن کردید چطور از گازش استفاده می کنید؟
بستری نفوذناپذیر تهیه می کنیم، سپس زباله را طبقه طبقه در آن دفن می کنیم. در این طبقات لوله گذاشته می شود، از این لوله ها گاز حاصل از تخمیر زباله بیرون می آید که بوی بسیار بدی نیز می دهد، این گازها به موتورهای دیزل هدایت می شود و مثل گازوئیل می سوزد و ژنراتور را به حرکت درمی آورد.
● یعنی این بوی بد زباله تبدیل به گاز می شود و قابلیت اشتعال دارد؟
▪ بله، مثل گاز شهری یا گازوئیل می سوزد و ژنراتور را می گرداند و برق تولید می کند. البته در همه نقاط کشور نمی شود این کار را کرد. مثلاً در شمال چون آب زیرزمینی بالاست امکان دفن زباله و گرفتن گاز از آن نیست، لذا از یک سیستم خاصی برای دفن و همچنین سیستم خاصی برای تبدیل زباله به انرژی استفاده می کنند، در این روش زباله سوزانده می شود.
● به جز مشهد در کجا از این روش استفاده می شود؟
▪ در شیراز، تهران و در اصفهان نیز در حال انجام است.
● یعنی برق تولید می کنند؟
▪ زباله ها را دفن می کنند و گازش را می سوزانند و دارند سیستم ها را برای تولید برق آماده می کنند.
● گفتید موارد دیگری هم از زیست توده استفاده می شود؟
▪ از ضایعات کشاورزی و دامی هم می شود الکتریسیته تهیه کرد یا مثلاً در شرکت های آب و فاضلاب شهری از حاصل تصفیه فاضلاب شهری می توان گاز تهیه و از آن نیز برق تولید کرد.

به سایت های زیر مراجعه کنید.
http://www.ngdir.ir/SiteLinks/Kids/html/energy-mafahim_zakhire_DASTGAHE%20ZOBALE.htm

http://www.seminarnews.ir/index.php?newsid=10311

در حال حاضر نانو تکنولوژی در خدمت پیشرفت صنعت نفت است نه برای تولید نفت خام.

http://www.parsoilco.com/fa/articles/198.pdf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد