کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

چگونگی کشف نوترون توسط چادویک

در سال 1920 راردرفورد اظهار داشت که پروتونِ درون هسته ممکن است دارای یک الکترون باشد و در چنین صورتی این الکترون چنان محکم به آن بسته شده که یک ذره ی خنثی ایجاد کرده است. رادرفورد حتی برای این ذره ی فرضی نام نوترون را پیشنهاد کرد. فیزیکدانها در جستجوی نوترون برآمدند، لیکن تحقیق آنها دست کم با دو مشکل مواجه بود:

1- آنان نمی توانستند ماده ای طبیعی بیابند که از خود نوترون گسیل یا تابش نماید (مثل مواد پرتوزا که ذرات آلفا یا همان پروتون ها را تابش می کند)

 2- روشهایی که برای آشکار سازی ذرات اتمی به کار برده می شد، همگی به آثار بار الکتریکیِ ذرات بستگی داشت و به طور مستقیم درباره ی ذرات خنثی بکار نمی آمد. از این رو تا سال 1932، تحقیق درباره ی یافتن نوترون ناموفق ماند.

اثبات وجود نوترونها، در سال 1932، در راس یک سری آزمایشهای فیزیکدانهای کشورهای مختلف قرار گرفت.

قبل از آن در سال 1930، گ. بث و نیز ه. بکر در آلمان دریافتند که وقتی نمونه هایی از بور یا بریلیم با ذرات آلفا بمباران شود، تابشهایی از آنها گسیل می شود که در آن وقت به نظر می رسید که از همان پرتوهای گاما هستند، دست کم از این لحاظ که پرتوهای گاما بار الکتریکی ندارند. به ویژه بریلیم اثر مشخصی از این نوع داشت. مشاهدات فیزیکدان ها در آلمان، فرانسه و ... نشان می داد که تابش حاصل از بریلیم، نفوذی بیشتر (مثلا" در سرب) از هر گونه تابش گاما که تا آن زمان شناخته شده بود، دارد و انرژی آن در حدود 10 مگا ولت است. بنابراین تابش مذکور بسیار پر انرژیتر از پرتوهای گاما که قبلا" مشاهده شده بودند، بود و به همین دلیل مورد توجه واقع شد.

در میان انان که درباره ی این تابش به پژوهش پرداختند فیزیکدانان فرانسوی ژولیو و همسر او ایرن کوری _دختر کوری های دانشمند- بودند. آنان به بررسی این تابش مرموز در پارافین پرداختند. پارافین ماده ای است که پر از هیدروژن است. ژولیو و همسرش در جریان آزمایشهای خود دریافتند که تابش حاصل از بریلیم که گفتیم 10MEV انرژی دارد، پروتون هایی بیرون می اندازد که تنها 5MEV انرژی دارد. و این با قوانین پایستگی جرم و انرژی که تا آن زمان مشخص شده بود، تناقض داشت. و فیزیکدانها به دنبال فرضیه ی دیگری برای ماهیت این تابش ها پرداختند. چنانچه تابش ناشناخته گاما باشد، یعنی از فوتون (و نه ذره) های پر انرژی تشکیل شده باشد، باید همه ی انرژی خود را در اثر برخورد منتقل می کرد.

فیزیکدان انگلیسی، جیمز چادویک، نتایج پیچیده ی مشابهی ، در جریان انجام واکنش های هسته ای، برای پس زنیِ هسته های چند عنصر سبک از جمله هلیم، لیتیم، کربن ، نیتروزن و آرگون به دست اورد. در سال 1932، چادویک فرضیه ی موفقیت آمیزی درباره ی ماهیت تابش مذکور طرح کرد. چادویک در رساله ی کامل خود تحت عنوان "وجود نوترون" می گوید:

اگر ما فرض کنیم که تابش مورد نظر، تابش کوانتومی یا همان پرتوهای گاما نیست، بلکه مرکب از ذراتی است که جرمشان بسیار نزدیک به جرم پروتون است، تمام اشکالات مربوط به برخورد (که قوانین پایستگی جرم و انرژی را نقض می کرد، از بین می رود. هم در مورد فرکانس آنها و هم درمورد فرکانس آنها و هم در مورد انتقال انرژی به جرمهای متفاوت. برای توضیح قدرت نفوذ زیاد این تابش، باید فرض کنیم که این ذرات بار موثری ندارند. باید فرض کنیم که هر یک از ذرات این تابش مرموز، از ترکیب نزدیک به همی از یک پروتون و یک الکترون است و همان "نوترونی" است که راردرفورد در سخنرانی سال 1920 خود آن را مورد بحث قرار داده بود.

درواقع این ذرات کلاسیک و بزرگ (ونه فوتون) هستند که در اثر برخورد کل انرژی خود را منتقل نمی کنند. و نوترون های دارای 10MEV در اثر برخورد با پروتون هایی که دارای جرم مساوی خود هستند، تنها 5MEVاز انرژی را منتقل می کنند و بقیه صرف جابجایی جرم ها می شود.

مانند دو توپ بیلیارد که وقتی این دو توپ که دارای جرم های کاملا" یکسان هستند، با هم رودررو برخورد می کنند، تمام انرژی انها به هم منتقل می شود، اما وقتی برخورد انها رو در رو نباشد ، انرژی جنبشی کمتری منتقل می شود و در مورد این پرتابها نیز دقیقا" همین اتفاق می افتد. بنابراین به طور متوسط، انرژی جنبش حدود 5 مگا ولت برای پروتون های پس زده شده که از برخورد با پروتون های دارای انرژی حدود 10 مگا ولت تولید می شود، مقدار درستی خواهد بود، درصورتی که جرم های پروتون و نوترون برابر باشد. چادویک با استفاده از قوانین پایستگی و محاسبات زیادی دریافت که جرم نوترون کمی از جرم پروتون بیشتر و برابر 1/6 AMU است. مشکلات اندازه گیری انرژی جنبشی هسته های پس زده موجب شد که این فقط مقدار تقریبی باشد. لیکن به اندازه کافی دقیق بود تا نشان دهد نوترون جرمی نزدیک به جرم پروتون دارد.

نظرات 16 + ارسال نظر
خهعغفقث چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 16:33

مطالب خوبه.کاش درباره همه شیمی سوم راهنمایی مطلب بنویسید.

سلام
ممنونم. خوشحال میشم کمکی به دانش آموزان بکنم. شما میتوانید سئوالات مورد نظرتون رو مطرح سازید تا در اسرع وقت مطالب مورد نیازتون رو تو وبلاگ کم سنتر ارائه نمایم.
موفق باشید

majid چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 15:06 http://aquila.loxblog.com

سلام ممنون که تحقیق مدرسمو جور کردی

خواهش میکنم.موفق باشید

NeveR_MoRe جمعه 7 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 23:28

باتشکر از شما به خاطر وبلاگ خوبتون
کاش چگونگی آزمایشات رو هم می نوشتی

سارا جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 19:01


با تشکر فراوان کمک بزرگی بود

نوشین سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 22:57

مسشه ازمایش جیمز چادویک رو بنویسی راستی خیلی تشکر میکن باعث شد یه بیست بگیرم

قطره باران پنج‌شنبه 20 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:42

ممنون تحقیق مدرسه ام جور شد

farzin دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 19:54

merC
kheili be dardam khord

رضا دوشنبه 21 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 22:03

ممنون ولی ای کاش آزمایش رو شرح میدادی

مجــــــــــــــــــی پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 16:14

ممنون خیلی خوب بود

M جمعه 4 دی‌ماه سال 1394 ساعت 15:23

میشه آزمایششو شرح بدین؟::

بنه احمد ولات خشو پنج‌شنبه 24 دی‌ماه سال 1394 ساعت 14:10

سلام
خیلی در سطح بالایی بود ، برا ما دانش اموزا هم مطلب بذارید

خخخخخ جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 20:33

ممنون

محسن دوشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 01:08

سلام تشکر از مطالب خوبتون

اقا من خط به خط اینا رو بدون چکیده باس فردا تو دانشگاه کنفرانس بدم
دمت گرم که ازمایش چادویکو ننوشتی وگرنه....

به سایت ما هم سر بزنید خوشحال میشویم
www.hastonchat.ir

ی.ا یکشنبه 27 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 02:12

عالی بود ممنون

علی کاید یکشنبه 4 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 18:11

سلام،آزمایش چادویک جون چی بود ؟؟من دنبال اینم...
ممنون

هه نام؟ یکشنبه 25 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 20:52

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد