کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

ماری کوری

ماری کوری‌ ‌در سال‌ ۱۸۶۷ ‌با نام <ماریا اسکلو دووسکا> در ورشو‌ ‌پایتخت‌‌لهستان‌ ‌متولد شد‌. ‌ او در سن ۱۹ سالگی به پاریس‌ ‌رفت تا در آنجا به تحصیل دررشته شیمی ‌بپردازد. در آنجا با‌ فیزیکدان ‌جوان فرانسوی به نام‌ ‌پیر کوری‌ ‌آشناشد.
 
این‌ ‌آشنایی به ازدواج انجامید. او به پیر کوری‌ ‌در انجام آزمایشهای عملی‌اش‌ ‌درباره‌ الکتریسیته ‌کمک می‌کرد‌. ‌زمانی که‌ ‌ماری کوری‌ ‌در سال‌ ۱۸۹۵‌در انباری چوبی کوچکی که آزمایشگاه او بود شروع به‌کار کرد، نه او و نه هیچ کس دیگر چیزی در باره‌ عنصر ‌شیمیایی رادیم نمی‌دانست و این عنصر هنوز کشف نشده بود.
چون خانواده کوری دنبال اورانیوم‌ ‌نبودند بلکه عنصر ناشناخته جدیدی را جستجومی‌کردند، زباله‌هایی راکه اورانیم آنها مورد استفاده قرار گرفته بود را با قیمت کمی خریداری می کردند و درست همان‌ ‌چیزی را یافتند که به آن نیاز داشتند.
 ماری کوری
 
ماری‌ ‌و‌ ‌پیر کوری‌ ‌این توده های کثیف‌ ‌را با بیل ، درون دیگ‌های بزرگی می‌ریختند. آنها را با مواد شیمیایی مخلوط می‌کردند‌ ‌و بر روی یک اجاق قدیمی‌ چدنی‌حرارت می‌دادند. دود سیاه خفه کننده و بدبوی غلیظی که از دیگ‌ها برمی‌خواست ، نفس‌‌آنها را تقریباٌ بند می‌آورد و اشک چشمانشان را سرازیر می‌کرد‌
با مراجعه به یادداشت‌های قطور آزمایشگاهی‌ ‌ماری‌ ‌و‌ ‌پیرکوری‌ ‌معلوم می‌شود که آن دو نفراز ۱۶ دسامبر ۱۸۹۷ به مطالعه‌ ‌درباره‌ ‌پرتو بکرل‌ ‌یا‌ ‌پرتو اورانیوم ‌‌پرداختند. در آغاز،‌ ‌ماری‌ ‌فقط به این کار مشغول شد ولی از ۵ فوریه‌ ۱۸۹۸‌‌پیر‌ ‌هم به او ملحق‌ ‌شد‌. ‌پیر‌ ‌به اندازه‌گیری‌ها و بررسی نتایج پرداخت‌.
بر اثر این کارهای طاقت‌فرسا در نخستین زمستان‌‌،‌ ‌ماری کوری‌ ‌دچار نوعی عفونت و التهاب ریوی شد و تمام فصل را مریض بود ولی‌ ‌پس از بهبودی ، کار پختن مواد در دیگها را در آزمایشگاه از سر گرفت. پس از آن،‌ ‌نخستین دخترش به نام ارینه‌‌ متولد شد‌.
پیر‌ ‌و‌ ‌ماری کوری‌ ‌در ماه جولای(مرداد ماه) همان سال توانستند این مسئله را انتشار دهند که سنگ معدن به‌ ‌غیر از اورانیوم، دو عنصر پرتوزای دیگررا نیز در خود دارد.
نخسیتن عنصر را به یاد‌ ‌محل تولد و بزرگ شدن ماری کوری که لهستان بود،‌ ‌پولونیوم‌ ‌نامیدند و دومین عنصر را که اهمیت‌ ‌زیادی داشت‌ رادیوم‌نامیدند که از واژه لاتین به معنی <پرتو> الهام می‌گرفت.
در ۲۶ دسامبر‌۵-۱۸۹۸ ‌دی ماه ۱۲۷۷ اعضای آکادمی علوم پاریس، گزارشی تحت عنوان "درباره ماده به شدتٌ رادیواکتیوی که در پشبلند وجود دارد انتشار دادند و این روز تاریخ تولد رادیوم‌ ‌است.
پیدایش رادیوم در میان عناصر‌ ‌رادیو اکتیو طبیعی تقریبا به فوریت ثابت کرد که این عنصر مناسب ترین عنصر رادیو‌ ‌اکتیو برای بسیاری کارهاست.
به‌زودی معلوم شد که نیمه‌عمر رادیوم نسبتا زیاد است۱۶۰۰( سال.) کشف رادیومموجب دگرگونی‌های اساسی در دانش بشر درباره خواص و ساخت‌ ‌ماده شد و منجر به شناخت و دستیابی به‌ انرژی ‌اتمی شد‌.
خانواده‌ ‌کوری‌ ‌به‌همراه‌ ‌بکرل‌ ‌به‌خاطرکشفی که‌ ‌پس از آن همه کار طاقت‌فرسا به آن نائل شدند در سال‌ ۱۹۰۳ ‌جایزه نوبل‌‌در فیزیک را از آن خود کردند و به این ترتیب توانستند وام‌هایی را که برای کارهای پژوهشی طولانی خود گرفته بودند ،‌ ‌پرداخت کنند‌.
 ‌
پیر کوری در سال ۱۹۰۶ در ۴۷سالگی به‌علت تصادف با اتومبیل درگذشت. مادام کوری پس از مرگ شوهرش به مطالعات خود ادامه داد و در سال‌ ۱۹۱۰ ‌موفق به تهیه رادیوم خالص شد. در این هنگام استاد‌‌ سوربون‌ ‌و‌ ‌عضو آکادمی طب شد و در سال ۱۹۱۱ برای دومین بار به دریافت جایزه نوبل نائل شد‌.
ماری کوری به غیر از <لیونس پاولینگ> ‌برنده جایزه نوبل درشیمی‌ ‌در سال‌ ۱۹۵۴ ‌و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۶۲ تنها انسانی است که‌ ‌دوبار این جایزه ارزشمند را از آن خود کرده است .
این واقعیت که پرتوهای رادیم می‌توانند بافت‌های زنده‌ ‌اندام‌ها را از بین ببرند، بعنوان مهم‌ترین دستاورد کشف کوری‌ها مشخص شد.
پزشکان و‌ ‌پژوهشگران علوم پزشکی به‌زودی دریافتند که به اینوسیله می‌توانند غده‌ها و بافت‌های‌ ‌بدخیم را که در سرطان ‌و همچنین بیماری‌هایپوستی و غدد ترشحی بروز می کنند، از بین ببرند‌.
بسیاری‌ ‌از بیماران سرطانی که توانسته‌اند با موفقیت معالجه شوند و از مرگ نجات یابند، عمر‌ ‌دوباره و سلامتی خودرا مرهون تلاش‌های ایثار گرانه و خستگی‌ناپذیر و انگیزه والای‌ ‌این زن بی‌همتاهستند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد