کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

الماس دیگر سخت‌ترین ماده جهان نیست

به گزارش ایسنا، با کشف این دو ماده طبیعی و بسیار کم‌یاب،‌الماس که سنگ جواهری و مصنوع بشر است، از این پس عنوان سخت‌ترین ماد‌ه جهان را از دست خواهد داد، به گفته دانشمند‌ان این دو ماده 58 درصد سخت‌تر از الماس هستند

«زیچینگ پان» ــ محقق دانشگاه «یتائو تونگ» در شهر «شانگهای» چین و دستیاران وی شبیه‌سازی کرده‌اند که چطور اتم‌ها در این دو ماده در برابر فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، واکنش نشان می‌دهند. نخستین ماده «نیترید بورون ورتزیر» نام دارد که ساختاری شبیه به الماس دارد، اما از اتم‌های متفاوتی تشکیل شده است. 

 

ماده دوم، ماده معدنی «لونز دالیت» یا «الماس هگزاگونال» نام دارد که درست مانند الماس از اتم‌های کربن ساخته شده، اما شکل ترتیب‌بندی و چیدمان آن‌ها بسیار متفاوت است. این دو ماده در مقادیر بسیار اندک در طبیعت و یا در آزمایشگاه موجود هستند و به همین دلیل تاکنون کسی قدرت فوق‌العاده و استثنایی آن‌ها را درک نکرده است. 

بر اساس این گزارش، «نیترید بورون وورتزید» 18 درصد بیش‌تر و «لونزدالیت» 58 درصد بیش‌تر از الماس می‌توانند فشار را تحمل کنند. اگر نتایج نهایی مورد تایید قرار گیرند، این مواد به‌عنوان سخت‌ترین ماده موجود در جهان معرفی خواهند شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد