کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا)

شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) از سال 1354 به وجود آمد. 

 فعالیت های این شرکت را می توان به سه دوره زمانی تقسیم نمود: دوره نخست از سال 1354 تا 1357، دوره دوم از سال 1362 تا 1368 و دوره سوم از سال 1368 به بعد. 

در سال 1340 برای سازماندهی ناوگان هلیکوپتری کشور و با توجه به این مطلب که طیف وسیع هلیکوپترهای بل نیازهای کشور را تأمین می کرد، دو مرکز با همکاری شرکت بل در قالب شرکت پن ها (پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) تشکیل شد. این دو مرکز عبارت بودند از مرکز کنترل موجودی ملی NICP و مرکز تعمیرات ملی (NMP). در سال 1353 یک مناقصه بین المللی برای ساخت هلیکوپتر در ایران برگزار گردید که از بین شرکت های و ستلند از بریتانیا، آگوستا از ایتالیا، سیکورسکی از آمریکا و ایروسپسیال از فرانسه، در نهایت بل تکسترون از امریکا، به علت پیشینه همکاری بل با ایران، برنده مناقصه شد.

فاز مطالعات طراحی کارخانه را شرکت بل آپریشن کورپوریشن انجام داد و شرکتJHPبه عنوان پیمانکار ساختمانی وارد عمل شد. با پیروزی انقلاب، کار ساخت کارخانه که تا آن زمان یازده درصد پیشرفت فیزیکی داشت متوقف شد.  

 

در این مرحله نقشه کامل کارخانه و فهرست ماشین آلات و فرآیندهای کار به طور کامل آماده شده بود و مقدار زیادی ملزومات و مصالح ساختمانی از خارج وارد و در انبارها ذخیره گردیده بود. 

مشخصات قرارداد 

کل مبلغ قرارداد 850 میلیون دلار برای ساخت چهارصد فروند هلیکوپتر شامل 125 فروند بل 214A و 275 فروند بل440 بود که در سال 1356 با افزوده شدن الحاقیه، مبلغ قرارداد به یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار رسید که طراحی هلیکوپتر بل (Bell) را شامل می شد. پرداخت مبالغ مربوط به قرارداد، اواخر دوران رژیم پهلوی متوقف شد و ایران قرارداد را به طور یک جانبه فسخ نمود. 

توقف کوتاه مدت و ادامه کار 

از سال 1357 تا 1362 تنها از تاسیسات و انبارها محافظت و عملیات اجرایی متوقف شده بود. از اوایل سال 1362 هیئت مدیره وقت سازمان صنایع دفاع (ساصد) با توجه به موجود بودن طرح کامل کارخانه و مصالح مورد نیاز، تصمیم گرفت طبق طرح بل کار ساخت را ادامه دهد تا تعیین تکلیف مناسب صورت گیرد. در سال 1365 در حالی که ساخت کارخانه همچنان ادامه داشت، پروژه هواپیمای بدون سرنشین ابابیل مطرح شد که اکنون به تولید رسیده است. 

در ادامه برنامه تکمیل کارخانه، در سال 1367 عملیات ساخت کارخانه تقریباً به پایان رسید و فعالیت های مختلف شامل این موارد آغاز گردید: تعمیرات ملخ هلیکوپترهای سنگین، تولید پانل های ساندویچی و ساخت موتور پیستونی دوزمانه برای هواپیمای بدون سرنشین (RPV) ابابیل، گفتنی است که 20تا 25 درصد ظرفیت تولید هسا به ساخت قطعات هواپیمایی برای صنایع هواپیمایی ایران (صها)، صنایع پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران (پنها) و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی (نهاجا) اختصاص دارد. 

هواپیما

در سال 1374 طی یک مناقصه بین المللی که هسا برگزار کرد، دفتر طراحی آنتوتف از کشور اوکراین با هواپیمای جت ملخی 50 نفره آنتونف  برنده شد و با تایید رئیس جمهور وقت، برنامه انتقال فناوری و تولید مشترک این هواپیما آغاز شد. 

شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) دارای کارگاه های عملیات شیمیایی، رنگ کاری، ماشین کاری، ورقکاری، عملیات حرارتی، قطعات غیرفلزی، کامپوزیت، پخت، تعمیر ملخ، پرس، و «هوادریا» می باشد که در کارگاه اخیر هواناوهای (هاورکرافت های) نیروی دریایی تعمیر می شود. آزمایشگاه های مکانیک ، متالوگرافی، شیمی، آزمایش غیرمخرب، اندازه گیری، کالیبراسیون و کنترل تولید نیز به عملیات سازماندهی تعمیرات اشتغال دارند.

 

 

تهیه کننده: محسن مرادی

نظرات 1 + ارسال نظر
دانش دوست ما سه‌شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 17:06 http://daneshdostema.blogsky.com

سلام
خوش حال میشم به وبم سر بزنین
آپ کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد