کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

نانو کیوب های کامل،هم شکل و هم اندازه با ترکیب یکسان

با علاقه روزافزون جوامع بشری به استفاده از نانوذرات در همه جا، از جوراب های ضدباکتری تا  تجهیزات پزشکی و الکترونیکی ، نیاز به درک اثرات زیست محیطی ، بهداشت و خطرات بالقوه ناشی از استفاده این مواد بیش از پیش احساس می شود. محققان در موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST)موفق شدند فرایند ساده ای در طراحی و تولید نانوکریستال ها ابداع نمایند تا به کمک آن با مطالعه بر برخی خواص فیزیکی و شیمیایی نانو کریستالها ، به درک روشنی از اثرات متقابل  این مواد در جهان پیرامون دست یابند. 

از آنجا که رفتار مواد در مقیاس نانو با رفتار توده ماده در مقیاس ماکروسکوپی تفاوت فاحش دارد، باید آزمایش های جدیدی برای بررسی تاثیرات آنها بر سیستم های بیولوژیکی  ابداع شود. سم شناسان برای بررسی این اثرات متقابل نیازمند دسترسی به نانو موادی همشکل،هم اندازه و با یک ترکیب یکسان دارند.


در مقاله ای که اخیرا در مجله ی Angewandte Chemie به چاپ رسیده است دانشمندان موسسه ملی استاندارد و فناوری ، فرایندی تک مرحله ای برای کنترل شکل و اندازه نانوکریستالهای آلیاژ طلا- مس معرفی کرده اند. آنها توانسته اند نانوکیوب های به اندازه 3 و چهاردهم نانومتر در حد نصف ضخامت دیواره سلولی و یا در حد مقیاس DNA تولید نمایند.


برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به متن کامل این خبر  مراجعه نمایید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد