کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

Arsine

هیدرید ارسنیک، ارسنید هیدروژن (AsH3):

گازی است بی رنگ ، سمی و آتشگیر . در 62- درجه سلسیوس می جوشد و در 113.5- منجمد می شود.در آب کاملا و در الکل وقلیاها اندکی حل می شود. در سنتز مواد آلی و گازهای سمی جنگی کاربرد دارد.

Aqua regia

تیزاب سلطانی ، تیزاب فاروق ،تیزاب طلاخور ، اسید کلرو نیترو ، اسید کلرو ازتیک ، اسید نیترو هیدروکلریدریک :

مخلوطی از سه مول اسید هیدروکلریک غلیظ و یک مول نیتریک اسید غلیظ. طلا و پلاتین را حل می کند. در متالورژی و شیمی تجزیه برای حل کردن موادی که در اسیدها و بازها حل نمی شوند و در تست فلزها کاربرد دارد.

Anti matter

ضدماده :

ماده ای است فرضی که از ضد ذرات ساخته شده است. برای مثال ضد هیدروژن را مرکب از یک ضد پروتون و یک پوزیترون فرض می کنند. اگرچه وجود آن به طور نظری امکان پذیر است اما تاکنون کشف نشده است. تماس بین ضدماده و یک ماده به نابودی هردو منجر می شود.

Animal Charcoal

زغال جانوری :

جسمی جامد که از گرما دادن استخوان در ظرف سربسته به دست می آید. در حدود 10% کربن دارد  و بقیه کلسیم فسفات است. برای جذب رنگ ها در صنایع قندسازی و ... کاربرد دارد.

Aniline

آنیلین ، فنیل آمین ، آمینو بنزن :

مایعی است روغنی ، بی  رنگ با بوی ویژه ، سمی  در 6.2- درجه سلسیوس جامد می شود و در 184.4 درجه سلسیوس می جوشد. در آب بسیار کم حل می شود . فسفر ، گوگرد و کافور را در خود حل می کند. خاصیت قلیایی  ضعیفی دارد. در تهیه بسیاری از رنگ ها و دارو ها کاربرد دارد.