کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

بخش زیرین اتمسفر پلوتو شناسایی شد

اخترشناسان موفق شدند در مشاهدات جدید خود اتمسفر پایین سیاره پلوتو را شناسایی کنند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این کشف با استفاده از تلسکوپ «وری لارج» رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) صورت گرفته است.

اختر شناسان در این رصد‌ها تصاویر جدید و ارزشمندی درباره اتمسفر سیاره کوتوله سفید پلوتو بدست آورده‌اند.

آنها به طور غیر منتظره مقادیر بسیار زیادی گاز متان در اتمسفر این سیاره پیدا کرده‌اند. محققان هم چنین دریافته‌اند که اتمسفر پلوتو حدود 40 درجه داغ تر از سطح این سیاره است.

دانشمندان معتقدند که این ویژگی‌های اتمسفر پلوتو ممکن است به دلیل وجود ذرات متان خالص یا لایه‌ای غنی از متان باشد که سطح این سیاره را پوشانده است.

امانوئل للوچ، محقق اصلی این پژوهش خاطر نشان کرد: با وجود متان فراوان در اتمسفر بدیهی است که چرا جو این سیاره تا این اندازه داغ است. سیاره پلوتو تقریبا یک پنجم اندازه زمین است و از سنگ و یخ تشکیل شده است.

فاصله این سیاره تا خورشید به طور متوسط حدود 40 برابر بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است و به همین خاطر یک جهان کاملا سرد است که دمای سطح آن به حدود منهای 220 درجه سیلسیوس می‌رسد.

تا این اواخر تنها بخش بالای اتمسفر این سیاره مورد مطالعه قرار گرفته بود اما در این تحقیق دانشمندان توانستند درباره اتمسفر زیرین و نزدیک به سطح پلوتو نیز اطلاعاتی به دست آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد