کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

خمیر دندان های حاوی فلوراید

املاح معدنی بطور دائم از دندان ها برداشته شده و املاح جدیدی جایگزین آنها می شوند.

وجود مقدار کمی فلوراید در بزاق دهان باعث می شود مقدار املاحی که وارد دندان می شوند بیشتر از مقدار خارج شده از آن باشند، در نتیجه دندان ها را محکم می کنند.

فلوراید باعث تشکیل کریستال های فسفات کلسیم می شود که این کریستال ها به شکل مواد سختی با دندان ترکیب می شوند. این مواد سخت " فلوئور هیدروکسی آپاتیت " نام دارند.

ادامه مطلب ...

نیروهای بین مولکولی

تاریخچه
اولین بار "یوهانس واندروالس" در سال 1873 وجود نیروهای جاذبه بین مولکولی در میان مولکولهای گاز را مطرح کرد، به نظر واندروالس مجموع این نیروها هستند که مقدار انحراف یک گاز حقیقی از گاز ایده آل را معین می‌کنند توضیح منشأ این نیروهای بین مولکولی توسط "فرتینر لاندن" در 1930 پیشنهاد شد.


امروزه نیروهای بین مولکولی را بصورت عام نیروهای واندروالس و نیروهای پراکندگی بین مولکولهای غیرقطبی را نیروهای لاندن می‌نامند.

ادامه مطلب ...

روش خواندن کتاب شیمی 2


البته فهم مطالب کتاب شیمی 2 بخصوص دو فصل اول برای دانش آموزان دشوار و چالش برانگیز است.
بهترین کار این است که شما قبل از کلاس مطالب آن روز را به دقت در منزل مطالعه نمایید تا در کلاس ذهن شما با آمادگی بیشتری مطالب را دریافت نماید.

برای گرفتن نمره ی بهتر کاری که شما می توانید انجام دهید این است که مفاهیم تعریفی مانند الکترونگاتیویته، فلوئورسانس، انرژی پیوند، فرمول تجربی، ساختاری و ... را حفظ نمایید البته به شرطی که اول مفهوم آن را متوجه شوید.
بقیه ی مطالب کاربردی هستند. یعنی به شما تمرین و مسئله داده می شود و باید پاسخ دهید . برای پاسخ به این سوالات صرف حفظ کردن تنها هیچ کمکی به شما نمی کند.

فقط و فقط به شرطی می توانید به این سوالات پاسخ دهید که مطالب کتاب را متوجه شده باشید و سپس تمرین های زیادی حل کرده باشید و نمونه سوالات زیادی را خوانده و درک کرده باشید. یکی از کتابهایی که در این زمینه بسیار می تواند به شما کمک نماید، کتاب کار و راهنمای دانش آموز انتشارات فاطمی می باشد.

کاربرد و چگونگی ساخت انواع فلئورسنت ها

بسیاری از سیستمهای شیمیایی، فوتولومینسان هستند. بدین معنی که این سیستمها یا مولکولها می‌توانند تابش الکترومغناطیس را جذب کنند و به وسیله‌ی آن برانگیخته شوند. منظور از برانگیختگی آن است که الکترونهایی از لایه ظرفیت یا الکترونهایی که در پیوند بین اتمها در مولکول شرکت دارند، انرژی مربوط به تابش الکترومغناطیس را جذب کرده و به سطوح انرژی بالاتر بروند.  

 

وقتی الکترونی به سطح انرژی بالاتر می‌رود، ناپایدار است و تمایل دارد آن انرژی را که گرفته پس داده و به حالت قبل خود برگردد. وقتی الکترون به حالت پایدار خود برمی‌گردد، تابشی از خود نشر می‌کند. طول موج این تابش یا برابر طول موج تابشی است که به وسیله‌ی آن برانگیخته شده بوده یا از آن کوتاهتر است. به هر حال این عمل را فوتولومینسانس گویند

ادامه مطلب ...

ابتکاری جدید در تهیه ی آب شیرین از آب دریاها

بخش عمده‏ای از سطح سیاره زمین را آب فرا گرفته است. با این همه، نزدیک به 97 درصد این آب‏ها شور و غیر قابل نوشیدن‏اند و از 3 درصد باقی مانده نیز بخشی به صورت یخ زده و غیر قابل مصرف در قطب‏ها و بر فراز قله کوه‏ها وجود دارد.  

به همین دلیل است که نزدیک به یک پنجم جمعیت جهان از کمبود یا نبود آب آشامیدنی مطلوب رنج می‏برد و پیش‏بینی می‏شود در دهه‏های آینده بخش بیشتری از جمعیت جهان دچار کم آبی و پیامدهای منفی ناشی از آن شوند. 

یکی از گزینه‏های مطرح برای مقابله با بحران کم‏آبی، شیرین کردن آب دریاها و نمک زدایی از آنهاست که البته راه حی گران و پرهزینه است و به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد در نتیجه، با توجه به تلاش کشورها برای کاستن از مصرف انرژی و بحث گرمایش زمین، ادامه دادن به طرح‏های شیرین‏سازی آب دریاها با استفاده از روش‏های سنتی و رایج، توجیه چندانی ندارد.

ادامه مطلب ...