کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

انا لله و انا الیه راجعون

خبر کوتاه بود و پر معنی؛ 

 

خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران - ارومیه با 105 سرنشین در شامگاه 19 دیماه 89 در نزدیکی فرودگاه ارومیه؛ 

 

و خبر درگذشت جانگداز جمعی از هموطنان گرامی ؛  

غمی جانسوز برایمان به ارمغان آورد 

 

و خانواده هایی داغدار که به جای استقبال مسافرین خود؛ 

 

باید به دنبال کسب خبری از وضعیت عزیزان خویش می بودند ؛ 

 

و چه شبی تاریک و سرد و طولانی بود آن شب؛ 

 

 

و فردا روز تشیع جنازه ی این عزیزان سفر کرده، است  

 من نیز  خود را شریک غم هموطنان و همشهریان عزیز می دانم و 

از خداوند متعال برای آن عزیزان ، غفران الهی  

و برای مجروحین شفای عاجل ؛  

و برای خانواده های داغدار و بازماندگان گرامی صبر جمیل  مسئلت می نمایم.

رده بندی دانشگاه های جهان، کدام ها معتبر هستند؟

دانشگاه های ایران در سال های اخیر در رده بندی جهانی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده اند و از این روست که باید به همت بلند پژوهشگران ایرانی با توجه به ضیغ امکانات و بسیاری از دسترسی ها درود فرستاد.

 به بهانه بررسی رده بندی دانشگاه های کشور در لیست های جهانی که برای سال 2010 میلادی این روزها منتشر می شود، بر آن شدیم تا بررسی اجمالی ای پیرامون یکی از این رده بندی ها و میزان اعتبار آن داشته باشیم تا در مقالات آتی به وضعیت دانشگاه های کشور در رده بندی جهانی بپردازیم.


دانشگاه
ادامه مطلب ...

رده بندی دانشگاه های ایران در جهان در سال 2010

کوچکترین قدم در ارج نهادن به زحمات بی حد جامعه دانشگاهی کشور و همت بلند پژوهشگران و دانشمندان ایرانی، پوشش خبری- تحلیلی و پرداختن به دستاوردها و موفقیت هایی است که این قشر شریف برای اعتلای نام ایران در مقاطع زمانی مشخص کسب کرده اند.


رده بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در جهان که سالانه از طریق برخی مراکز معتبر مانند موسسه رده بندی سایماگو SRI وابسته به مرکز اسناد علمی Elsevier  شاخص مناسبی است تا وضعیت دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور را بررسی نموده و از پیشرفت های جوانان این مرز و بوم در عالم دانش و فناوری مغرور شویم.


در آمار رتبه بندی مربوط به سال 2010 میلادی که در واپسین روزهای آن هستیم، 36 مرکز دانشگاهی و پژوهشی در میان 2800 دانشگاه برتر جهان وجود دارند که اگر چه تا جایگاه کشورهای بالای جدول مانند چین، آمریکا، آلمان، انگلستان و ژاپن راه بسیاری مانده است اما نویدبخش روزهای بهتر در عرصه های علمی برای دانشگاه های کشور در سال های آتی خواهد بود.


ادامه مطلب ...

تولید بنزین از علف های هرز

بشر دلایل خوبی برای درک دقیق عملکرد این مخمر دارد. این به اصطلاح مخمر نان که نام علمی آنها ساکارومایسس سرویسیا است، هنگام پخت نان خدمات ارزشمندی انجام می‌دهد. علاوه بر غذا، این قارچ منحصر به فرد در آینده نزدیک جهت برآورده ساختن یک نیاز اساسی سوم و مدرن مورد استفاده قرار خواهد گرفت: «راندن خودرو». الکل اتانول که توسط این قارچ تولید می‌شود، یک جایگزین دوستدار محیط زیست برای بنزین است. گروهی از محققان آمریکایی این تک سلولی را به میکروارگانیسمی مجهز کرده‌اند که به طور بسیار کارایی این سوخت را از کاه و دیگر بازمانده های گیاهی تولید می‌کند.

ادامه مطلب ...

ده شخصیت‌ برتر فناوری نانو

فکر می‌کنم کمتر کسی است که آشنایی حتا اندک با فناوری نانو داشته باشد و نام ریچارد فاینمن ، پدر علم فناوری نانو، را نشنیده باشد.


ریچارد فاینمن، فیزیک‌دان آمریکایی، در 11 می 1918 (21 اردیبهشت 1297) در شهر نیویورک متولد شد. ریچارد، مدرک کارشناسی خود را در سال 1939 از دانشکده تکنولوژی دانشگاه ماساچوست گرفت و در سال 1942، موفق به دریافت درجه دکتری خود از دانشگاه پرینستون گردید. او ابتدا به عنوان دست‌یار تحقیقاتی در دانشگاه پرینستون، سپس، استاد فیزیک نظری در دانشگاه کرنل، و پس از آن به عنوان استاد فیزیک نظری در انجمن فناوری کالیفرنیا فعالیت نمود. فاینمن در طول عمرش، شناخته‌شده‌ترین دانشمند جهان بود.

ادامه مطلب ...