کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

میزان ید موجود در نمک طعام و حداکثر میزان مجاز کلر در آب شهری

1- بسیاری از مواد غذایی به طور معمول در رژیم غذایی مردم کشورمان کم است. یُد از جمله ی این مواد است که هرچند بدن به مقدار زیاد آن احتیاج ندارد، اما کمبود آن هم مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

اختلالات ناشی از کمبود یُد، بیش از یک ‌میلیارد نفر از مردم جهان و از جمله ایران را در معرض خطر قرار داده است. بررسی‌های به عمل آمده نشان می ‌دهد که نمک، ایده‌‌آل ‌ترین وسیله برای افزایش یُد است، زیرا تنها ماده ی غذایی است که در دسترس عموم مردم است و در بیشتر جوامع روستایی ممکن است تنها کالایی باشد که از خارج به آنها می ‌رسد.

روش‌های افزایش یُد به نمک ساده و قابل اجراست، به خصوص وقتی نمک برای مصرف تصفیه می ‌شود، یُد افزایی تاثیر بسیار ناچیزی در قیمت آن خواهد داشت. برای اضافه کردن یُد به نمک از ترکیبات یُدور یا یُدات ‌پتاسیم و به میزان 30 ‌تا50 ‌گاما (میلی‌ گرم در کیلوگرم) استفاده می‌ شود.

اضافه کردن یُد به نمک تاثیر بسیار زیادی در ریشه ‌کنی بیماری گواتر در بین مردم ایران داشته است.

ادامه مطلب ...

انواع ماسک های ایمنی

انواع ماسک های محافظ شیمیایی

مقدمه:

مسئله حفاظت در مقابل عوامل شیمیایی بسیار مهم بوده و شخص با توجه به آن می‌تواند خود را در شرایط سخت زنده نگه دارد و ماموریت خود را با ایمنی کامل درمحیط آلوده به پایان رساند. اما احتمالاً وی ناچار است فشارهای روانی ناشی از تنش‌های‌گرمایی، محدودیت‌های بینایی وگفتاری و شنوایی و نیز مشکلات عدم چالاکی را تحمل کند. در نتیجه‌ کیفیت انجام ماموریت افت خواهدکرد. این حفاظت شامل لباس حفاظتی شخصی، ماسک و تجویز دارو می‌باشد. در این مقاله انواع ماسک ها،خصوصیات و ویژگی های آن ها و خلاصه ای از تاریخچه ساخت انواع ماسک ها بررسی می شود. اولین ماسک‌هایی‌که ساخته شد شامل بالشتک های گاز پانسمان فشرده شده بود و این قسمت توسط تسمه های چرمی که از پشت سر عبور می‌کرد روی صورت محکم می شد. همچنین آلمان‌ها برای اولین بار ماسک های اختصاصی ارائه نمودندکه دارای لنزهایی از جنس شیشه یا میکا و یک فیلتر کامل برای تنفس فرد استفاده‌کننده از ماسک بود. در طرح‌های دیگرمانند ماسک‌های ابتدایی انگلیسی‌که جزء کلاه خودهای ضدگاز طبقه بندی می‌شدند شبیه به کیسه‌ های پارچه ای هستند که عدسی ها در آن تعبیه شده است. محل منفذ تنفس بین پوشش دندان ها و قسمت بالایی یقه لباس در نظرگرفته شده است. خلاصه اینکه با گذشت زمان ماسک هایی با قابلیت نفوذناپذیری بالا به عوامل شیمیایی با امکانات بیشتر ساخته شدند تا یک فرد را در مقابل عوامل شیمیایی با آرامش بیشتر حفاظت کرده و در زنده ماندن و انجام ماموریت به او کمک کند.

ادامه مطلب ...

چرا در خواص کولیگاتیو از مولالیته استفاده می شود ؟

زیرا مولالیته با دما تغییر نمی کند اما مولاریته با دما تغییر می کند. به همین دلیل نمی تواند مبنای خوبی برای محاسبات باشد.

شیمی درمانی

"پل ارلیش" ، پدر شیمی درمانی ، شیمی درمانی را درمان یک بیماری عفونی بدون صدمه زدن به میزبان بیان می‌کند.

شیمی درمانی یعنی استفاده از برخی داروهای شیمیایی برای درمان هر نوع بیماری. یکی از راههای درمان انواع سرطان‌ها نیز استفاده از برخی داروهاست که در اصطلاح پزشکی به آن شیمی درمانی می‌گویند. در شیمی درمانی پزشکان تلاش می کنند که ، بدون آزردن موضع مبتلا به بیماری و بافتهای مجاور عضو بیمار ، میکروبی را با داروهای خاص نابود و مهار کنند.

ادامه مطلب ...

صابون و انواع آن

می دانید ساختار یک مولکول صابون به صورت زیر است:
CH3-(CH2)n-COO- +X در صابونهای جامد X یون سدیم و در صابونهای مایع پتاسیم و آمونیوم می باشد.

در تهیه ی صابون ابتدا یون هیدروکسید باز به عنوان نوکلئوفیل (هسته دوست) به کربن گروه کربنیل حمله کرده، پس از خارج شدن یک مولکول الکل، انیون اسید به صورت هیبرید رزونانس فوق، پایدار میگردد.

الکل نقش حلال را دارد. مواد اولیه برای تولید صابون چربی (مولکول آلی و غیر قابل حل در آب) و باز (مانند سود که در آب انحلال پذیر است) می باشند. برای اینکه واکنش بین دو ماده ی اولیه ، یعنی چربی و باز، بهتر صورت گیرد باید از یک حلال استفاده کرد که هر دو ماده ی اولیه را در خود حل نماید. الکل بسیار مفید است زیرا الکل مانند C2H5OH دارای یک سر هیدروکربنی و یک سر قطبی است و می تواند هر دو ماده ی اولیه را در خود حل کرده و درنتیجه واکنش بین ان دو سریعتر و کاملتر انجام گیرد.

ادامه مطلب ...