کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

تست شناسایی یون های منیزیم

برای شناسایی وجود یون های منیزیم در یک ترکیب به صورت زیر عمل کنید: 

 

1- ابتدا  مقادیر اضافی از محلول های آمونیاک و  آمونیم کلرید  به محلول ترکیب مورد نظر بیفزایید. 

 

2- سپس  بر روی آن محلول دی سدیم هیدروژن فسفات اضافه کنید. 

 

3- محلول را خوب هم بزنید و اجازه دهید که مدتی به حال خود بماند. 

 

4- تشکیل رسوب سفید رنگ (رسوب مضاعف منیزیم آمونیوم فسفات)  نشاندهنده ی وجود منیزیم در ترکیب مورد نظر است. 

 

توجه: تمام یون های فلزی به غیر از یون های سدیم، و پتاسیم و منیزیم باید قبل از انجام تست از محیط آزمایش خارج شده باشند.

تست شناسایی یون های کلسیم

چندین روش متدوال برای شناسایی حضور یون های کلسیم در یک ترکیب وجود دارد: 

1- آزمون شعله : ابتدا بر روی ترکیب مورد نظر خود ، چندین قطره محلول غلیظ هیدروکلریک اسید اضافه کنید. انتهای حلقه شده ی یک سیم پلاتینی را در آن شناور کرده سپس آن را روی شعله آبی رنگ چراغ بونزن قرار دهید. اگر شعله ی قرمز - آجری روی چراغ بونزن مشاهده کردید، احتمالا ترکیب مورد نظر ، یون های کلسیم دارد. بنابراین مشاهده شعله قرمز آجری روی شعله آبی ( گویی شعله به رنگ سبز دیده شود ) حضور یون های کلسیم را تایید می کند. 

 

2- شناسایی با محلول سدیم هیدروکسید: چندین قطره از محلول سدیم هیدروکسید به محلول ترکیب ناشناخته ی خود اضافه کنید. تشکیل رسوب سفیدرنگی(کلسیم هیدروکسید) که در مازاد سدیم هیدروکسید نیز حل نمی شود، نشاندهنده وجود یون های کلسیم است. 

 

3- شناسایی با محلول آمونیوم اگزالات : چندین قطره محلول آمونیوم اگزالات به محلول ترکیب مورد نظر خود اضافه کنید. تشکیل رسوب سفید رنگی (کلسیم اگزالات )که در محلول هیدروکلریک اسید رقیق حل می شود ولی در محلول استیک اسید نامحلول است، نشاندهنده وجود یونهای کلسیم در ترکیب مورد نظر است. 

 

4- شناسایی با محلول آمونیوم کربنات : در صورتیکه افزایش چند قطره محلول آمونیوم کربنات بر روی محلول ترکیب مورد نظر ، منجر به تشکیل رسوب سفیدرنگی(کلسیم کربنات) شود ، ترکیب مورد نظر احتمالا دارای یون های کلسیم است.توجه داشته باشید که :  این واکنش با یون های باریوم و استرانسیم نیز به صورت مشابه انجام می شود.

تست شناسایی یون های سدیم

آزمون شعله یکی از ساده ترین روش های شناسایی وجود یون های سدیم در یک ترکیب است. به این منظور ترکیب مورد نظر را در چندین قطره از محلول غلیظ هیدروکلریک اسید حل کنید. سپس انتهای حلقه شده ی یک سیم پلاتین را در آن شناور کرده ، آن را بر روی شعله آبی رنگ  چراغ بونزن نگه دارید. مشاهده ی رنگ زرد - طلایی بر روی شعله ی آبی رنگ چراغ بونزن، حضور یون های سدیم را در ترکیب مورد نظر تائید می کند.

شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا)

شرکت صنایع هواپیما سازی ایران (هسا) از سال 1354 به وجود آمد. 

 فعالیت های این شرکت را می توان به سه دوره زمانی تقسیم نمود: دوره نخست از سال 1354 تا 1357، دوره دوم از سال 1362 تا 1368 و دوره سوم از سال 1368 به بعد. 

در سال 1340 برای سازماندهی ناوگان هلیکوپتری کشور و با توجه به این مطلب که طیف وسیع هلیکوپترهای بل نیازهای کشور را تأمین می کرد، دو مرکز با همکاری شرکت بل در قالب شرکت پن ها (پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) تشکیل شد. این دو مرکز عبارت بودند از مرکز کنترل موجودی ملی NICP و مرکز تعمیرات ملی (NMP). در سال 1353 یک مناقصه بین المللی برای ساخت هلیکوپتر در ایران برگزار گردید که از بین شرکت های و ستلند از بریتانیا، آگوستا از ایتالیا، سیکورسکی از آمریکا و ایروسپسیال از فرانسه، در نهایت بل تکسترون از امریکا، به علت پیشینه همکاری بل با ایران، برنده مناقصه شد.

ادامه مطلب ...

روتامتر چیست؟

یکی از وسایل پر کاربردی که امروز می خواهیم به شما معرفی نماییم روتامتر می باشد. روتامتر نوعی دبی سنج است که می تواند دبی سیال عبوری از یک لوله را برای ما اندازه گیری نماید. این سیال می تواند مایع و یا گاز باشد.

استفاده از روتامتر برای اندازه گیری دبی بسیار رواج دارد. روتامتر از یک مجرای مخروطی تشکیل می شود که درون آن یک شناور موجود می باشد. 

 

ادامه مطلب ...