کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

6 سئوال درباره حیات بیگانه

در تحقیقی که نتایج آن در مجله علمی "استروبیولوژی" منتشر شده است، گروهی از دانشمندان ناسا، پروژه "ستی" و مرکز هوافضا در آلمان دو شاخص مهم را برای شناسایی سیارات و قمرهایی که بیشترین احتمال را برای میزبانی حیات دارند، ارائه کردند.
این دو شاخص شناسایی عبارتند از: "شاخص شباهت به زمین" (ESI) و "شاخص قابل سکونت بودن سیاره ای" (PHI) که اولی سطح شباهت میان یک سیاره فراخورشیدی و زمین را اندازه گیری می کند و دومی برپایه محاسباتی عمل می کند که پارامترهای متعدد شیمیایی و فیزیکی سازگار با حیات را در نظر می گیرد. برای درک بهتر مفهوم سیارات مشابه زمین و یا سیارات سازگار با حیات در ادامه به یک سری سئوالات پاسخ داده می شود که می توانند توضیحات مهمی در این خصوص ارائه کنند.

ادامه مطلب ...

فناوری نانو و کشاورزی

همان طور که می دانید ورود نسل اول فناوری ها به عرصه ی کشاورزی ، در چند دهه ی گذشته منجر به وقوع انقلاب سبز و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی گردید ، در این دوره افزایش چشمگیری در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی صورت گرفت که البته در کنار آن استفاده ی بی رویه از منابع مشکلاتی را نیز در پی داشت.

اکنون با گذشت سالها از وقوع انقلاب سبز و کاهش مجدد نسبت رشد تولیدات کشاورزی به جمعیت جهان ، لزوم به کارگیری فناوری های جدید در صنعت کشاورزی پیش از هر زمان دیگری آشکار است.

در این بین فناوری نانو به عنوان یک فناوری بین رشته ای و پیشتاز رفع مشکلات و کمبود ها در بسیاری از عرصه های علمی و صنعتی ، به خوبی جایگاه خود را در علوم کشاورزی و صنایع وابسته آن به اثبات رسانیده است. فناوری نانو کاربرد های وسیعی در همه مراحل تولید ، فراوری ، نگهداری ، بسته بندی و انتقال تولیدات کشاورزی دارد.ورود فناوری نانو به صنعت کشاورزی و صنایع غذایی متضمن افزایش میزان تولیدات و کیفیت آن ها ، در کنار حفظ محیط زیست و منابع کره ی زمین می باشد.

ادامه مطلب ...

فناوری نانو و محیط زیست

محیط زیست آلوده همگان را بر این اندیشه وا می دارد که چطور می توان محیطی سالم تر فراهم کرد. راه های فراوانی که امکان پذیر است به مانند سلامت انسان برای طبیعت نیز به سه شکل است. پیشگیری، مراقبت و درمان. با تغییر در صنایع به کمک فناوری نانو می توان موادی ساخت که در بستر طبیعت قابل هضم بوده و یا دوباره می توان آن ها را به کالای دیگری تبدیل کرد.
گازهای سمی با توسعه پیل های سوختی حذف می شوند و انرژی های تجدید پذیر جای انرژی های فسیلی را خواهند گرفت. چنانچه مراقبت ها از محیط با دقت انجام شود، قبل از وقوع یک خطر بزرگ اقدامات سنجیده برای مقابله با آن صورت می گیرد و در نهایت اگر خطر از حد معمول گذشت می توان از راه کارهای فناوری نانو استفاده کرد و آسیب های محیطی را کاهش داد.

ادامه مطلب ...

کشف نخستین سیاره قابل سکونت

سازمان فضایی آمریکا ( ناسا ) روز دوشنبه اعلام کرد تلسکوپ فضایی کپلر وجود نخستین سیاره قابل سکونت را  در خارج از منظومه شمسی تایید کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازخبرگزاری فرانسه ، اوایل امسال ، فضانوردان فرانسوی اعلام کرده بودند سیاره ای را کشف کرده اند که احتمال وجود ساکنانی در روی آن وجود دارد و آن را گلیز پانصد و هشتاد و یک دی نامیدند.

ادامه مطلب ...