کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

آشنایی با GPS دقیق ترین سیستم راه یابی

سیستم موقعیت یابی جهانی یا GPS می تواند موقعیت دقیق شما را در زمین و در هر زمانی و در هر موقعیت آب و هوایی نشان دهد. این سیستم از یک مجموعه 24 تایی ماهواره ای (حدود 6 قطعه زاپاس) تشکیل شده که 11 هزار میل دریایی بالای سطح زمین می چرخند و به طور مداوم سیگنال هایی به ایستگاههای زمینی می فرستند که عملکرد GPS را کنترل می کنند. سیگنال های ماهواره ای GPS همچنین توسط دریافت کننده های GPS مشخص می شود، که موقعیت مکانی خود شان را در هر جای زمین با کمتر از یک متر و تعیین فواصل از حداقل 3 ماهواره GPS محاسبه می کنند. هیچ سیستم راهیابی دیگر تاکنون آنقدر جهانی یا صحیح نبوده است. از اولین پرتاب در سال 1978، پیشرفت سیستم راهیابی جهانی به دهه 1960 برمی گردد یعنی زمانی که سازمان همکاری هوا و فضا بخش اصلی در مفهوم و پیشرفت GPS بود، تکنولوژی ای که به طور بارز قابلیت های نیروی نظامی مان را افزایش داد و هم چنان به دنبال کشف کاربردهای جدید در زندگی روزمره است. کمک کردیم تا GPS به عنوان یکی از مهیج ترین و انقلاب آورترین تکنولوژی های تاریخ معرفی شود و در گسترش و عملکرد آینده هم شرکت داشته باشد.

ادامه مطلب ...

شناسایی مواد منفجره با زردچوبه‌!

دانشمندان پس از ویژگی از بین‌برندگی سلول‌های سرطانی و مبارزه با اپیدمی غذاهای بی‌طعم و مزه پی به فایده جدید دیگری از زردچوبه برده‌اند و آن توانایی این ماده غذایی در کشف و شناسایی مواد منفجره است.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ماساچوست دریافته‌اند که زردچوبه موجود در کاری (زردچوبه هندی) و ملکول کورکومین آن می‌تواند در طیف‌سنج فلوئورسانت برای شناسایی مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد.


به گفته آنها حسگرهای زردچوبه‌ای می‌توانند میزان کم مواد منفجره در یک اتاق را تا کمتر از 80 بخش در میلیارد شناسایی کنند.


این کشف نشانگر یک پیوند خوب دیگر بین ادویه‌جات و علم است. در سال 2010 دانشمندان اعلام کردند که می‌توان از دارچین در ساخت نانوذرات طلا استفاده کرد.


دانشمندان زردچوبه را با یک پلیمر چسبناک ترکیب کرده و آن را بر روی صفحات شیشه‌ای پخش کردند. آنها سپس یک دیود نورانی (ال‌ای‌دی) را بر صفحه شیشه‌ای تابانده و امواج نوری ساطع‌شده از صفحه را اندازه‌گیری کردند. هنگامی که در نزدیکی این صفحه مواد منفجره وجود داشت، امواج نوری ساطع‌شده کم‌نورتر بودند.


به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، حسگرهای زردچوبه‌ای از قابلیت شناسایی طیف وسیعی از مواد برخوردارند.


کاربرد چنین حسگرهایی هزینه کمتری داشته و می‌توان از آنها به آسانی در مناطقی مانند فرودگاه‌ها و میدان‌های مین که جست‌وجوی مواد منفجره در آنها حائز اهمیت است استفاده کرد.