کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

ام الفـضل لبابه بنت حارث زوجه عباس عموى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم در خـواب دید که قطعه اى از گوشت بدن رسول خدا از بدن شریفش جدا شد و در دامن ام الفـضل افـتـاد خـدمـت رسول خـدا عـرض کرد خـواب دیده ام . رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: چه خواب دیده اى ؟


ام الفـضل خـواب خـود را تـعـریف کرد پیامبر فرمود: رؤیاى صادق است بزودى فاطمه صاحب پسرى خواهد شد که تو او را در دامن خود پرورش ‍ مى دهى ، وقتى امام حسین متولد گـشت و ام الفـضل نگـهدارى او را به عـهده گـرفـت روزى حسین را خدمت پیامبر برد و رسول خـدا او را بغـل گـرفـتـه و چـشمـانش پـر از اشک شد، ام الفـضل گـفـت پـدر و مـادرم به فـدایت چـرا شمـا را گـریان مـى بینم ؟ رسول خـدا صلى الله عـلیه و آله و سلم فـرمـود: جبرئیل نزد من آمد و مرا آگاه ساخت که امتم بزودى این فرزندم را خواهند کشت.*


* ارشاد مـفـید ص 250 - بحار ج 44 ص 246 - حیات الامام الحسین ج 1ص 97 - طبقات ج 8 / ص 204

کاربرد فناوری نانو در تصفیه‌ آب

1-مقدمه

نوشتن در مورد آب و اهمیت آن هرچند تکرار بدیهات به نظر می‌رسد، اما همواره از موضوعات قابل‌توجه بوده است. البته قرار هم نیست در این مقاله از این موضوع نوشته شود، بلکه از کاربرد فناوری نانو و اثربخشی آن در صنعت تصفیه‌ی آب خواهیم گفت. اما پیش از آن لازم است اندکی درباره‌ی چگونگی تصفیه‌ی این «مایع حیاتی» بدانیم.


از نظر شیوه‌ی تصفیه‌، آب معمولاً به دو دسته‌ی: آب صنعتی و آب شُرب تقسیم‌بندی می‌شود. تصفیه‌ی آب صنعتی بسیار مشکل‌تر از آب شُرب می‌باشد، در آب صنعتی لازم است سختی آب به صفر برسد و عاری از اکسیژن باشد؛ چرا که این هر دو، موجب خوردندگی در مصارف صنعتی خواهند شد. در صورتی‌که، آب شُرب با سختی ppm500 نیز قابل‌مصرف بوده و وجود اکسیژن در آن سبب گوارایی آب خواهد شد. در این مقاله، توجه ما به آب شُرب و تصفیه‌ی آن خواهد بود.

ادامه مطلب ...

۱۰ اختراع تصادفی دنیا

بدون شک اختراعات و ابداعات همواره با تلاش و کوشش بسیار همراه بوده است اما بعضی وقت ها این تلاش ها با یک تصادف و یا بهتر بگوییم  با یک الهام  عجیب و غریب اتفاق افتاده است که سایت popsci به بررسی 10 مورد از مهمترین ها پرداخته است.

 

اجاق مایکروویو

1. اجاق مایکروویو

اولین اختراع معرفی شده تصادفی را به فردی به نام پرسی اسپنسر نسبت می دهند در تاریخچه او آمده است که وی پس از گذراندن دوره سربازی خود در نیروی دریایی، در شرکت ریتون مشغول به کار بود وی که به عنوان یک نابغه الکترونیک شناخته می‌شد. در سال 1954 میلادی اسپنسر مشغول کار با مگنترون مایکروویو  بود که در آن زمان در  رادار به کار گرفته می شده است، که متوجه می شوند که بسته شکلات در جیبش آب شده است. بسته شکلات به طور سریع و ناگهانی آب شده بود که گویی گرم شده اسپنسر به این نتیجه رسید که تشعشع مایکروویو خروجی حاصل از مگنترون سبب گرم شدن شکلات شده است، اسپنسر به سرعت به تحقیق و کار بر روی این موضوع و استفاده های کاربردی از آن پرداخت که نتیجه نهایی در حال حاضر به عنوان ناجی تمام مردان مجرد و دوست‌داران خوراکی‌های فوری در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود و آن اجاق مایکروویو یا همان مایکروفر است.

ادامه مطلب ...

رکورد جدید گازهای گلخانه ای

آژانس هواشناسی سازمان ملل در آخرین بیانیه خود در رابطه با گازهای گلخانه ای اعلام کرد که برغم رکود اقتصادی غلظت این گازها در سال‌های اخیر به تدریج افزایش یافته است.

افزایش مقدار گازهای گلخانه‌ای باعث بیشتر شدن تشعشعات در جو و گرمی سطح زمین می شود که این امر تغییرات آب و هوایی را به‌دنبال دارد. قرار است این یافته ها در نشست سازمان ملل در کنکان مکزیک از 29 نوامبر تا 10 دسامبر برای مطالعه تغییرات جوی مورد بررسی قرار گیرند.


به گفته‌ی سازمان هواشناسی جهانی دی اکسید کربن مهمترین گاز گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی است و 63.5 درصد از کل تشعشعات را تشکیل می‌دهد. غلظت آن از سال 1750 تاکنون  38 درصد افزایش یافته است که علت عمده آن مواد ناشی از سوخت های فسیلی، قطع درختان جنگلی و تغییر در کاربرد زمین است.


بنا به این گزارش، به عنوان مثال انتشار گاز متان باعث ذوب یخ های قطب شمال شده و نیز موجب افزایش بارندگی در مناطق مرطوب شده است و این اهمیت گرم شدن کره زمین را دوچندان می‌کند.

شصت درصد انتشار گاز متان به‌دلیل فعالیت‌های انسانی مانند چرای دام، کاشت برنج، استخراج سوخت‌های فسیلی و دفن زباله بوده و مابقی منشا طبیعی دارند.

جدول تناوبی ویدیویی

سلام دوستان عزیز

علاقمندان به آشنایی با عناصر مختلف  و شناخت بیشتر خواص آن ها را دعوت می کنم به تماشای جدول تناوبی ویدیویی که توسط دانشگاه ناتینگهام تهیه و بر روی وب منتشر شده است.


در این سایت جالب شما می توانید انواع فیلم ها ، عکس ها و... را مشاهده کنید و در صورت نیاز با از طریق سایت های اجتماعی مختلفی همچون یو تیوب ، تویتر ، فیس بوک با گردانندگان و طراحان این سایت ارتباط برقرار کنبد


برای ورود به این سایت اینجا را کلیک کنید.