کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کشف ابر زمینی از جنس الماس!

بررسی های صورت گرفته بر روی سیاره بیگانه ای دو برابر اندازه زمین نشان می دهد، یک سوم جرم این «ابرزمین» از الماس خالص تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، «ابرزمین» Cancri e 55 در سال 2004 در اطراف یک ستاره نزدیک در کهکشان راه شیری کشف شد. دانشمندان پس از محاسبه جرم و شعاع این سیاره بیگانه و مطالعه ترکیب ستاره میزبان به تازگی اعلام کرده اند که این سیاره بیگانه از کربن (در شکل الماس و گرافیت)، آهن، سیلیکون کاربید و سیلیکات ساخته شده است.

شعاع این سیاره عظیم دو برابر و جرم آن هشت برابر بیشتر از زمین است؛ سرعت چرخش این سیاره به دور ستاره میزبان (مدت زمان هر سال آن) تنها 18 ساعت است و به قدری به ستاره نزدیک است که دمای سطحی «ابرزمین» به دو هزار و 100 درجه سانتیگراد می رسد.

سیاره ابرزمینCancri e 55 به احتمال زیاد نخستین سیاره الماسی کشف شده در اطراف یک ستاره شبه خورشیدی محسوب می شود؛ سیاراتی از این نوع ترکیباتی کاملا متفاوت از زمین دارند که دارای مقادیر بسیار اندک کربن است.

«نیکو ماجوسوجان» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه ییل تأکید می کند: این نخستین بررسی یک سیاره سنگی با شیمی متفاوت از زمین محسوب می شود. سطح این سیاره بیگانه به احتمال زیاد به جای آب و گرانیت از گرافیت و الماس پوشیده شده است.

این سیاره بیگانه جزو پنج ستاره محاصره شده توسط ستاره شبه خورشیدی Cancri 55 محسوب می شود که در فاصله 40 سال نوری با زمین در صورت فلکی سرطان (خرچنگ) قرار دارد و با چشم غیر مسلح در آسمان شب قابل رویت است.

نتایج این کشف جدید در مجله Astrophysical (فیزیک نجومی) منتشر شده است.

شناسایی عنصر 113 جدول تناوبی

محققان ژاپنی از شناسایی قطعی یکصد و سیزدهمین عنصر گریزان جدول تناوبی خبر دادند که می‌تواند حق انتخاب نام این عنصر را برای این کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، زنجیره ای از شش واپاشی آلفا متوالی در آزمایشات صورت گرفته در مرکز پرتو رادیو ایزوتوپ RIKEN‌ در نزدیکی توکیو منجر به شناسایی قطعی عنصر سنگین 113 جدول تناوبی شده است.

عناصر فوق سنگین در طبیعت ایجاد نمی‌شوند و تولید آنها تنها از طریق آزمایشات مربوط به رآکتورهای هسته‌ای یا شتاب دهنده ذرات از طرق فرایند همجوشی هسته ای یا جذب نوترون صورت می گیرد.

در آزمایشات صورت گرفته در ماه آگوست (مرداد) در شتاب دهنده خطی RIKEN‌، یک یون بسیار سنگین بدنبال زنجیره‌ای از شش واپاشی متوالی آلفا ایجاد شد که بعنوان محصولات ایزوتوپ عنصر 113 شناسایی شده‌اند.

«کایسوکه موریتا» سرپرست تیم تحقیقاتی این مرکز تأکید می کند: بیش از 9 سال برای بررسی و شناسایی داده‌های قطعی عنصر 113 زمان صرف کردیم و اکنون با کشف شش مرحله زنجیره واپاشی آلفا، حق نامگذاری این عنصر به ما تعلق می گیرد.