کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کشف دو عنصر جدید

دانشمندان پس از سه سال پژوهش، وجود دو عنصر 114 و 116 را تائید و این دو عنصر را به عنوان سنگین ترین عناصر شناخته شده رسما وارد جدول تناوبی کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشف عنصر 114 نخستین بار در سال 1999 اعلام شد. سپس در یک سری از آزمایشات پیچیده ای که دانشمندان آمریکایی و روسی در سالهای 2004 و 2006 انجام دادند شواهد محکمی دال بر وجود دو عنصر 114 و 116 به دست آمد.

اکنون پس از سه سال پژوهش تکمیلی و بازنگری تحقیقات گذشته، "کارگروه الحاقی کشف عناصر" این دو عنصر را رسما وارد جدول تناوبی کرد.
ادامه مطلب ...

چگونه ماهواره ببینیم؟

مردم معتقدند زمین تنها یک قمر دارد و آن هم همان ماه سفید رنگی است که شب ها در آسمان می بینیم. اما واقعیت این است که زمین بیش از هزار قمر دارد! با پیشرفت علمِ بشر و شروع فعالیت های فضایی، زمین صاحب قمرهای مصنوعی بسیاری شده است. قمرهایی که هر شب از بالای سر ما عبور می کنند، ولی افراد کمی متوجه حضور آن ها در پهنه ی بی کران آسمان می شوند.


چگونه ماهواره ببینیم؟

همه کسانی که تماشای آسمان شب و ستاره ها را شروع می کنند در ابتدای کار فهرستی از اجرامی نظیر ماه و سیارات، خوشه های ستاره ای و سحابی ها و شاید چند کهکشان آماده می کنند. اما به جز این موارد ماهواره ها یا همان قمرهای مصنوعی که هر شب به دور زمین در حال گردش هستند هم یکی از چیزهایی است که می توان آن ها را در آسمان رصد کرد.

عده بسیاری قادر به تشخیص هواپیماها، شهاب ها و ماهواره ها در آسمان نیستند. قبل از این که به توضیح چگونگی رصد ماهواره ها بپردازیم بهتر است به طور مختصر تفاوت این سه نقطه نورانی را در آسمان مطرح کنیم.

ادامه مطلب ...

این کاغذهای جادویی

میزان استفاده از کاغذ های الکترونیکی در سال های اخیر در حال افزایش است. آنها را می توان در ابزارهای مختلفی پیدا کرد ، از کتابخوان های الکترونیکی تا ساعت و گوشی های تلفن همراه ،جداول زمانی، بیل‌بوردهای الکترونیکی، برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌ها و...دراین مطلب به معرفی کاغذ های الکترونیکی می پردازیم.


کاغذهای جادوییساختار کلی آنها بسیار ساده است. این صفحات ، از تعداد زیادی گوی تشکیل شده است که از قسمت های سفید و رنگی ساخته شده اند و هر کدام از این قسمت ها ، دارای بار الکتریکی متفاوتی است. با دادن جریان برق به این صفحات ، می توان جهت این ذرات را تغییر داد. به این ترتیب ، رنگ آن نقطه از صفحه ، رنگ مورد نظر ما خواهد بود. حالا اگر تعداد زیادی از این گوی ها را به رنگ مورد نظر خود تغییر دهیم ، می توانیم تصویر یا حروف را بر روی صفحه نمایش دهیم.

ادامه مطلب ...

تازه های فناوری نانو

فناوری نانو که از ان به عنوان "انقلاب صنعتی دوم" یاد می کنند بخشی از اینده نیست بلکه تمام اینده است وتمامی ابعا د زندگی ماراتحت تاثیر قرار خواهد داد ."حوزه نانو، به هیچ حوزه خاصی ازعلم تعلق ندارد،بلکه به همه متعلق است"این توصیف بی نهایت ومنحصر به فرد بودن فناوری نانورا میرساند.این فناوری به سرعت در بسیاری از جبهه ها درحال پیشرفت است.در این سری مطالب تازه ترین پژوهش های محققان را درزمینه ی فناوری نانو برای کاربردهای مختلف بازگو می کنیم. 

 

ادامه مطلب ...

تسلیحات انرژی جنبشی

یک شکافنده انرژی جنبشی (که به نام اسلحه KE نیز شناخته میشود) نوعی مهمات مانند یک فشنگ است که ماده منفجره ای ندارد و از انرژی جنبشی برای شکافتن هدف استفاده میکند.


تسلیحات انرژی جنبشی

این شرایط را میتوان به هر نوع سلاح شکافنده زره تعمیم داد ولی معمولا به نوع مدرن این سلاحها اشاره دارد مانند

armor-piercing fin-stabilized dicarding sabot که به اختصار APFSDS نامیده میشود و به نوع بلند شکافنده میگویند و برای فشنگهای کوچک استفاده نمیشود.

تکنیک مقابل این شکافنده ها، شکافنده های شیمیایی هستند.

1- ضد زره انفجار قوی (HEAT)

دونوع شکافنده شیمیایی در حال استفاده وجود دارد

2- ضد زره سر خرد شونده (HESH)

 این شکافنده ها در گذشته به صورت گسترده در برابر زره ها استفاده میشد و هنوز هم در این زمینه کار میکند ولی این شکافنده در مقابل زره های چند سازه ای مدرن مانند Chobham که در تانکهای امروزی استفاده میشوند کم اثر ترند.

اصل کلی در شکافنده انرژی جنبشی آن است که از انرژی جنبشی خود که معادله ای بین جرم و سرعت است برای شکافتن زره استفاده میکند.

ادامه مطلب ...