کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

این کاغذهای جادویی

میزان استفاده از کاغذ های الکترونیکی در سال های اخیر در حال افزایش است. آنها را می توان در ابزارهای مختلفی پیدا کرد ، از کتابخوان های الکترونیکی تا ساعت و گوشی های تلفن همراه ،جداول زمانی، بیل‌بوردهای الکترونیکی، برچسب قیمت‌ها در فروشگاه‌ها و...دراین مطلب به معرفی کاغذ های الکترونیکی می پردازیم.


کاغذهای جادوییساختار کلی آنها بسیار ساده است. این صفحات ، از تعداد زیادی گوی تشکیل شده است که از قسمت های سفید و رنگی ساخته شده اند و هر کدام از این قسمت ها ، دارای بار الکتریکی متفاوتی است. با دادن جریان برق به این صفحات ، می توان جهت این ذرات را تغییر داد. به این ترتیب ، رنگ آن نقطه از صفحه ، رنگ مورد نظر ما خواهد بود. حالا اگر تعداد زیادی از این گوی ها را به رنگ مورد نظر خود تغییر دهیم ، می توانیم تصویر یا حروف را بر روی صفحه نمایش دهیم.

ویژگی های کاغذ های الکترونیکی

این صفحات به دلیل نوع ساختارشان ، ویژگی های منحصر به فردی دارند که باعث گسترش استفاده از آنها می شود.کاغذهای الکترونیکی برای نمایش تصاویر ، فقط یکبار انرژی مصرف می کنند . به این صورت که برای تغییر رنگ یک نقطه در صفحه ، یک بار انرژی مصرف می شود و بعد از آن برق قطع می شود و آن نقطه به همان شکل باقی خواهد ماند.در سایر انواع نمایشگرها ، به منظور این که یک پیکسل رنگ خود را حفظ کند ، به تناوب در آن نقطه انرژی مصرف می شود و آن نقطه تازه سازی ( refresh) می شود.

کاغذهای جادویی

ولی در کاغذهای الکترونیکی تا زمانی که محتویات صفحه تغییر نکند ، نیازی به مصرف انرژی نیست . این خاصیت تا حدودی شبیه به کاغذ است . زیرا در مورد کاغذ هم یک بار انرژی صرف می شود تا محتوا چاپ شود.تفاوت آن با کاغذ هم این است که محتویات آن قابل تغییر است.از این رو ، عده ای آن را دومین انقلاب در زمینه نشر بعد از اختراع دستگاه چاپ می دانند.

به دلیل ساختار ویژه این صفحات ، برای دیدن تصاویر روی آنها ، نیازی به نور پشت صفحه نیست. از این رو ، هم انرژی کمتری نسبت به سایر نمایشگرها استفاده می کنند و هم در مکان هایی که نور محیطی وجود دارد ، مانند مکان های باز ، نوشته ها بر روی آن به وضوح خوانده می شود.

کاغذهای جادویی

همچنین در زیر نور خورشید هم قابل استفاده هستند. این در حالی است که صفحاتی مانند ال. سی . دی ها در زیر نور خورشید کیفیت پایین تری پیدا می کنند.

این کاغذ ها نه تنها باید نازک، انعطاف پذیر و قابل استفاده مجدد باشد، بلکه باید از مقدار نسبتاً کمی برق نیز استفاده کند. برای مثال، تصاویر باید با استفاده از نور انعکاسی (مانند کاغذ واقعی) به نمایش درآیند، نه ساطع کردن نور (مانند صفحه نمایش کامپیوتر کیفی یاتلویزیون).

اولین فعالیت های ثبت شده برای ساخت کاغذهای الکترونیکی به دهه 1350 ( 1970 میلادی ) باز می گردد. در این سال ها ، فردی به نام « نیک شریدون » موفق به ساخت کاغذهای الکترونیکی در مرکز تححقیقات پالو آلتو متعلق به شرکت زیراکس شد. در آن زمان ، این مرکز بسیار فعال بود و کارهایی مثل کار روی ماوس ، چاپگر های لیزری ، اترنت ، رابط گرافیکی کاربر ، گرافیک های رنگی ساخته شده با رایانه و چند زبان برنامه نویسی در آنجا انجام می شد. یکی از برنامه های آنها ، ساختن نمایشگرهایی برای دستگاههای سخت افزاری تولیدی خودشان بود ، زیرا نمایشگرهای آن زمان نیاز های آنها را برطرف نمی کرد. محصول تولید شده Gyricon نام داشت . این صفحات از گوی های پلی اتیلن که اندازه آن ها بین 75 تا 106 میکرومتر بود ساخته شده بود. صفحات در بر گیرنده این گوی ها هم سیلیکون شفاف بود.

تاریخچه

کاغذهای جادویی

در حال حاضر شرکت های متعددی بر روی کاغذهای الکترونیکی کار می کنند و هر کدام از روش متفاوتی برای به دست آوردن رنگ سیاه و سفید استفاده می کنند.

در واقع روش بسته بندی کردن جوهر و قراردادن آن بین صفحات ، چیزی است که هر شرکت را از دیگری متمایز می کند. در حال حاضر این صفحات به صورت سیاه و سفید ساخته می شوند که قادر هستند چند سطح خاکستری بین سیاه و سفید را نمایش دهند . فعالیت هایی هم بر روی ساخت نوع رنگی آنها انجام شده اما هنوز در ابتدای راه است.

کاغذهای جادوییبعضی ها اعتقاد دارند خواندن در کاغذهای الکترونیکی راحت است. افرادی دلیل آن را عدم تازه سازی متناوب تصاویر – در حالی که محتویات صفحه بدون تغییر است – می دانند ( در سایر نمایشگرهای رایج ، تصاویر در هر ثانیه به طور معمول 60 بار تازه سازی می شوند . البته در نمایشگرهای مختلف این عدد متفاوت است.)

خوانایی بهتر

اما چیزی که بسیاری بر روی آن تاکید می کنند وضوح و خوانایی بالاتر حروف در آن نسبت به سایر نمایشگرهاست. بعضی افراد می گویند که خواندن متون در ال . سی . دی باعث خستگی چشم می شود در حالی که استفاده از کاغذهای الکترونیکی این طور نیست. همچنین گفته می شود این کاغذ ها زاویه دید گسترده ای دارند به طوری که از اطراف به خوبی دیده می شوند.

کاغذهای جادویی

بعضی ازانواع این کاغذها،انعطاف پذیری بالایی دارند،به طوری که می توان آن هارا لوله کردوپیچاند.به همین دلیل می توان روی سطوحی ازآن ها استفاده کردکه از سایر نمایشگرها نمی شود یاسختی های فراوانی دارد؛از پیراهن گرفته تا کاغذ دیواری.

گفته می شود ساختن کاغذهای الکترونیکی ارزان تمام می شود . به نوعی می توان آن را جزو فناوری های سبز نیز حساب کرد زیرا هم انرژی کمی مصرف می کند و هم با استفاده از آنها دیگر نیازی به قطع درختان برای ساخت کاغذ نیست.با توجه به حجم بالای استفاده از کاغذ در انتشار روزنامه ها که فقط یکبار مطالعه می شود و سپس دور انداخته می شود به راحتی با جایگزین کردن روزنامه های کاغذی با این صفحات علاوه بر صرفه جویی بسیار بالا در هزینه ها ، از محیط زیست هم حفاظت شده است.

قیمت پایین تر

کاغذهای جادویی

تا به حال چند روزنامه نیز کارهای کوچکی در این زمینه انجام داده اند.

شرکت هایی نیز کتابخوان های الکترونیکی با استفاده از کاغذهای الکترونیکی ارائه داده اند که از طریق اشتراک این روزنامه ها ، می توان از آن استفاده کرد. از طرفی چون نیاز کمتری به انرژی دارد می توان تاثیر مثبتی در جلوگیری از گرم شدن زمین داشته باشد.

البته کاربرد آنها به این موارد محدود نمی شود و این تنها نمونه ای است که می تواند از تخریب محیط زیست جلوگیری کند.

با وجود مزایای زیادی که این صفحات دارند ، معایبی هم دارند . یکی از مشکلات آنها این است که شبحی از تصویر قبلی به جا می ماند و بر روی تصویر بعدی می افتد . این مشکل با چند بار تازه سازی صفحه حل می شود. به همین دلیل بعضی از دستگاههایی که با این صفحات ساخته شده اند برای نمایش صفحه بعدی ابتدا یک بار کل صفحه را سیاه و بعد سفید می کنند .و بعد صفحه مورد نظر را نمایش می دهند. به این ترتیب کاربر بین هر بار ورق زدن یک چشمک نوری مشاهده خواهد کرد.

کاستی ها

کاغذهای جادویی

علاوه بر این سرعت تعویض تصاویر در این صفحات نسبت به فناوری های دیگر مانند ال. سی . دی کم است . بنابراین نمی توان از آنها به عنوان جایگزین نمایشگرهای رایانه یا سایر وسایلی که نیاز به سرعت بالا در تعویض تصاویر دارند استفاده کردونمی توان برای این نوع کاغذها، کاربردهای پیچیده‌ای پیدا کرد. مثلا یک سند را نمی‌توان به ‌نرمی بزرگ‌ کرد و باید به‌صورت کاملا عددی این کار انجام شود. البته فناوری کاغذهای الکترونیک هنوز نو‌پا‌ست و تلاش‌های بسیاری برای گسترش آن در حال انجام است و حتی کاغذ الکترونیکی با قابلیت انعطاف و تا شدن نیز در حال تولید است.  

 

 

به نقل از : Tebyan.net

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد