کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

تازه های فناوری نانو

فناوری نانو که از ان به عنوان "انقلاب صنعتی دوم" یاد می کنند بخشی از اینده نیست بلکه تمام اینده است وتمامی ابعا د زندگی ماراتحت تاثیر قرار خواهد داد ."حوزه نانو، به هیچ حوزه خاصی ازعلم تعلق ندارد،بلکه به همه متعلق است"این توصیف بی نهایت ومنحصر به فرد بودن فناوری نانورا میرساند.این فناوری به سرعت در بسیاری از جبهه ها درحال پیشرفت است.در این سری مطالب تازه ترین پژوهش های محققان را درزمینه ی فناوری نانو برای کاربردهای مختلف بازگو می کنیم.


کامپیوترهای فوق سریع با کمک نانومیله های پلاسمونیک

یک گروه بین ‌المللی از دانشمندان یک قدم به ساخت اجزاء نوری برای کامپیوترهای فوق سریع و سرویس‌ های اینترنت پرسرعت نزدیک‌ تر شده است.

انتقال اطلاعات با استفاده از پرتوهای نور به جای جریان ‌های الکتریکی برای ایجاد انقلابی در سرعت‌ های پردازش داده ‌ها توان بالقوه ‌ای دارد.

سرعت پردازش و انتقال اطلاعات، در صورت استفاده از پرتوهای نور بجای سیگنال ‌های الکتریکی به شدت افزایش خواهد یافت. اما تاکنون این کار انجام نشده است، زیرا چالشی که در این زمینه وجود دارد، این است پرتوهای نور در حین انتقال در سرتاسر یک ماده با همدیگر برهم ‌کنش ندارند.

این داشمندان با طراحی یک ماده مصنوعی جدید، این مشکل را حل کرده‌ اند. آنها نشان داده ‌اند که نانومیله ‌های طلای پلاسمونیکِ قرار گرفته در کنار همدیگر، موقعی که بوسیله یک پالس نوری کم انرژی مورد تابش قرار گیرند، یک تغییر گذار فوق سریع تولید می ‌کنند. این رفتار سویچینگ فوق سریع بواسطه جفت‌ شدگی قوی بین پلاسمون‌ های نانومیله می ‌باشد. پلاسمون‌ ها، پاسخ ‌های الکترون - آزاد جمعی فلزات هستند که در نتیجه برخورد نور رانده می ‌شوند.

ادامه مطلب ...

برای کاهش سرماخوردگی، این میوه را مصرف کنید

یک کارشناس تغذیه اظهار داشت: وجود ویتامین C موجود در انار در کم خونی و فقرآهن و پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی که در فصل پاییز افزایش می ‌یابد، موثر است.

به گزارش آریا، یوسف نقیایی کارشناس گفت:‌ ارزش غذایی در صد گرم میوه انار، حاوی 60 کیلو کالری انرژی،1 گرم پروتئین، 1گرم چربی،260میلی گرم پتاسیم است که پتاسیم از عناصری است که برای پیشگیری از ناراحتی‌های قلبی عروقی توصیه می‌شود.

وی با اشاره به 5 میلی گرم آهن موجود در انار گفت: این مقدار آهن در خون سازی و پیشگیری از فقر آهن و کم خونی موثر است.

ادامه مطلب ...

بهترین راهکار برای ضد عفونی سبزیجات

به گفته متخصصان تغذیه، مایع ظرفشویی قابلیت انگل زدایی سبزی ها را ندارد.
شست و شوی سبزی ها مرحله بسیار مهمی برای مصرف آن محسوب می شود و این اقدام باید با آب سرد انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز، استفاده از آب با دمای بالا برای شستن سبزیجات سبب از بین رفتن مواد مغذی داخل سلول های گیاهی است.

وقتی صحبت از مایع ظرفشویی برای ضد عفونی کردن سبزی ها می شود باید دقت داشت که بنابر تحقیقات انجام پذیرفته، این مایع قابلیت انگل زدایی سبزی ها را نداشته و به کیفیت، طعم و ظاهر آن نیز آسیب وارد می کند.

ادامه مطلب ...

نوبل شیمی به کاشف شبه کریستالها رسید

بنیاد نوبل دقایقی پیش برنده جایزه نوبل شیمی 2011 را اعلام کرد و این جایزه را به کاشف شبه کریستالها اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته بررسی آکادمی نوبل در صد و دهمین سالگرد برگزاری مراسم جوایز نوبل با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد برنده نهایی جایزه 4/1 میلیون دلاری نوبل شیمی را اعلام کرد.

آکادمی نوبل این این جایزه را به "دانیل ششمان" از دانشگاه حیفا در فلسطین اشغالی  به خاطر کشف شبه کریستالها اعطا کرد.


سال گذشته جایزه نوبل شیمی به ریچارد اف. هیک از دانشگاه دولور آمریکا، ای- اچی نگیشی از دانشگاه پوردو و آکیرا سوزوکی از دانشگاه هوکایدوی ژاپن به پاس تحقیقاتی که برای توسعه راههای جدید و موثر برای پیوندهای اتمهای کربنی برای ساخت مولکولهای پیچیده انجام داده بودند اعطا شد.