کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

کِم سِنتر

گاه نوشت های یک دبیر

تبریک روز معلم به همکاران فرهنگی

                                                                                                                                      معلم شهید رجایی :

معلمی شغل نیست. عشق است. 

 ذوق است. ایثار و فداکاریست.  

 اگر به عنوان شغل به آن می‏نگری  

رهایش ساز  

و اگر عشق توست،  

بر تو مبارک باد.

درباره ی الله بیشتر بدانیم

لفظ جلاله «الله»

به فارسی «خدا» ترجمه می‌شود و اصل آن « ال اله » بوده ، که همزه دومى در اثر کثرت استعمال حذف شده ، و بصورت الله در آمده است ، و کلمه « اله » از ماده « أله » به معناى پرستش است ، وقتى مى‏گویند «اله الرجل و یاله» ، معنایش این است که فلانى عبادت و پرستش کرد، ممکن هم هست از ماده «و ل ه» باشد ، که بمعناى تحیر و سرگردانى است ، و «إله» بر وزن «فِعال» به کسره فاء ، و بمعناى اسم مفعول (مالوه) است، همچنان که کتاب بمعناى مکتوب «نوشته شده» مى‏باشد، و اگر خدای را اله گفته‏اند، چون مالوه و معبود است، و یا بخاطر آن است که عقول بشر در شناسائى او حیران و  سرگردان است.

و ظاهرا کلمه «الله» در اثر غلبه استعمال عَلَم (اسم خاص) خدا شده، و گر نه قبل از نزول قرآن این کلمه بر سر زبانها دائر بود، و عرب جاهلیت نیز آن را مى‏شناخت، همچنان که آیه شریفه: «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ» (زخرف:87) و اگر از ایشان بپرسى چه کسى ایشان را خلق کرده.

«إله» بر وزن «فِعال» به کسره فاء ، و بمعناى اسم مفعول (مالوه) است، همچنان که کتاب بمعناى مکتوب «نوشته شده» مى‏باشد، و اگر خدای را اله گفته‏اند، چون مالوه و معبود است، و یا بخاطر آن است که عقول بشر در شناسائى او حیران و  سرگردان است.

هر آینه خواهند گفت : «الله »؛ و آیه : «فَقَالُوا هَذَا لِلَّهِ بِزَعْمِهِمْ وَهَذَا لِشُرَکَائِنَا» (انعام:136)، پس در باره قربانیان خود گفتند : این مال الله ، و این مال شرکائى که ما براى خدا داریم » ، این شناسائى را تصدیق مى‏کند .

از جمله ادله‌ای که دلالت مى‏کند بر اینکه کلمه «الله» علم و اسم خاص خدا است ، این است که خدایتعالى به تمامى اسماء حسنایش و همه افعالى که از این اسماء انتزاع و گرفته شده ، توصیف مى‏شود ، ولى با کلمه «الله» توصیف نمى‏شود ، مثلا میگوئیم الله رحمان است ، رحیم است ، ولى بعکس آن نمیگوئیم ، یعنى هرگز گفته نمیشود : که رحمان این صفت را دارد که الله است و نیز میگوئیم «رحم الله و علم الله و رزق الله ، خدا رحم کرد ، و خدا دانست ، و خدا روزى داد ، » ولى هرگز نمیگوئیم « الله الرحمن ، رحمان الله شد» ، و خلاصه ، اسم جلاله نه صفت هیچیک از اسماء حسناى خدا قرار مى‏گیرد ، و نه از آن چیزى به عنوان صفت براى آن اسماء گرفته میشود .

از آنجائى که وجود خداى سبحان که اله تمامى موجودات است ، خودش خلق را به سوى صفاتش هدایت مى‏کند ، و مى‏فهماند که به چه اوصاف کمالى متصف است ، لذا مى‏توان گفت که کلمه «الله» بطور التزام دلالت بر همه صفات کمالى او دارد ، و صحیح است بگوئیم لفظ جلاله «الله» اسم است براى ذات واجب الوجودى که دارنده تمامى صفات کمال است ، و گر نه اگر از این تحلیل بگذریم ، خود کلمه «الله» پیش از اینکه نام خدای تعالى است ، بر هیچ چیز دیگرى دلالت ندارد ، و غیر از عنایتى که در ماده « ا ل ه » است ، هیچ عنایت دیگرى در آن بکار نرفته است .1

این کلمه در قرآن کریم 2815 مرتبه در قرآن آمده است.2

  ---------------------------------------------------------------- 

۱- تفسیر المیزان، ج 1 ص 27 و 28

2- آموزش مفاهیم قرآن ج1

 

منبع: المیزان، تالیف علامه سید محمد حسین طباطبایی جلد اول

اسناد فارس بودن خلیج به روایت تصویر

خلیج فارس

نقشه‌ای اروپایی از قرن ۱۶ میلادی؛ نام «خلیج فارس» به لاتین Sinus Persicus در سمت راست پایین نقشه دیده می‌شود

خلیج فارس

نقشه‌ای اروپایی از سال ۱۷۱۹ میلادی که نام «خلیج فارس» را نشان می‌دهد.
ادامه مطلب ...

کاربرد سنسور ها در ربات

هر رﺑﺎت ﺑﺮای اﻳﺠﺎد ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ اﺑﺰاری اﺳﺖ. ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﻳﮏ رﺑﺎت ‪ maze solver ﺑﺮای‬ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﺤﻞ و ﻓﺎﺻﻠﻪ دﻳﻮارها ﻳﺎ ﻳﮏ ‪ line follower‬ ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ و ﺗﻌﻘﻴﺐ ﺧﻂ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ وﺳﻴﻠﻪ ای اﺴﺖ ﮐﻪ‬ وﺿﻌﻴﺖ ﻋﺎﻣﻠﯽ در ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎرج را ﺑﻪ شکل ﺳﻴﮕﻨﺎل الکترﻳﮑﯽ ﺑﻪ آن ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﺪ و ﺑﺮای اﻳﻦ ﮐﺎر ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ ﻧﻴﺎز‬ ﺧﻮد از حسگرهای ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺘﻔﺎدﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در اﻳﻦ جا ﺑﺎ ﺗﻮجه ﺑﻪ ﻧﻮع ﻧﻴﺎزﻣﺎن ﺗﻨﻬﺎ ﺳﻨﺴﻮرهای ﻧﻮری را ﻣﻮرد‬ ‫ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ دهیم بنابر این به بررسی مقاومت نوری می پردازیم

ادامه مطلب ...